Hans Geelmuyden mener vaktbikkja er i ferd med å bli selskapshund. Foto: Angelica Hagen
Hans Geelmuyden mener vaktbikkja er i ferd med å bli selskapshund. Foto: Angelica Hagen

Hans Geelmuyden mener mediene bruker for mye krefter på «tant og fjas»

– Hvor er det blitt av vaktbikkjene?

Publisert Sist oppdatert

Fredag braker det løs på Hellkonferansen i Trondheim. Den første som skal tale for de 227 deltakerne er PR-nestor Hans Geelmuyden.

Les også: NRKs Steinar Bjørlykke er på Hellkonferansen for første gang

Han har gransket pressen fra utsiden og har noen klare tanker om 2016: – I fjor tapte ekspertene den offentlige diskurs, sier han til Journalisten.

Han presiserer at journalistene aldri har hatt monopol på sannhet, selv om de lenge oppførte seg som om de hadde det, og spør om norske medier er farlige nok.

– Jeg ønsker meg farligere medier. Medier som går løs på makten. Hvor er det blitt av vaktbikkjene? 

Geelmuyden mener vaktbikkja i stor grad er i ferd med å bli selskapshund.

Les også: NRK og VG blant medier som meldte om løgnaktig hundetyveri

Ikke viktig

Ifølge ham er ikke mediene viktig i kraft av seg selv, men som leverandør av en kritisk offentlighet. Mediene er et effektivt virkemiddel, men ikke det eneste. Det finnes flere måter å avdekke kritiske forhold på. 

Geelmuyden sier noe av grunnen til at vaktbikkjene blir selskapshunder, er at kunnskapsforvaltningen i norske redaksjoner ikke er god nok.

– Redaktørene tar ikke ansvar for å dele kunnskap og utvikle bedre journalister og journalistikk.

Ressursbruk

Geelmuyden synes også det brukes alt for mye ressurser på underholdning i mediene, eller som han selv kaller det;  «tant og fjas».

Han mener at de massemediene som bruker ressursene sine annerledes, på blant annet kritisk journalistikk, går bedre enn underholdningsmediene og tabloidavisene.

Han peker blant annet på Aftenposten, Klassekampen, DN og Finansavisen.

Les også: Klassekampen større enn Dagsavisen. Ikke rart Bjørgulv Braanen smiler lurt

Atle Jørstad er sjef over underholdningsjournalistikken i tabloidavisen VG. Foto: Frode Hansen, VG.
Atle Jørstad er sjef over underholdningsjournalistikken i tabloidavisen VG. Foto: Frode Hansen, VG.

Relevante

Sjef for Rampelys-avdelingen Atle Jørstad i VG synes imidlertid ikke det går dårlig med tabloidavisen VG, og viser til at de har flere lesere enn noen gang. Han mener det er viktig også å skrive om det folk er opptatt av. Og presiserer at det er nettopp noe av det underholdningjournalister er gode på.

– Det høres ut som Geelmuyden er mer glad i å snakke om underholdningsjournalistikken enn å sette seg inn i og forstå den. I dagens medievirkelighet får folk så mye informasjon fra over alt. Det blir vanskeligere å fortelle folk hva de skal være opptatt av. Det betyr at vi må jobbe med å være relevante for det folk vil vite.

Jørstad synes det er fint at Geelmuyden utfordrer VG på underholdningsjournalistikken, men presiserer at det er mange nyanser i journalistikken og at PR-nestoren drar mye over en kam.

Bra og viktig

Han mener VG blant annet er flinke til å lage god jounalistikk på den underholdningen folk er opptatt av. Han viser til at VG har saker på blant annet hva TV 2 ikke viser av det som skjer inne på «Farmen Kjendis». Jørstad mener det er bra og viktig at VG henter dette fram i lyset.

– Det har alltid vært i VGs ånd også å underholde og gi folk lysglimt i hverdagen, og der spiller noen av våre saker naturlig inn. Det er ingen tvil om at folk leser Rampelys, men det i seg selv er ikke et kriterium for at journalistikken er god. Jeg tipper at Geelmuyden og jeg enig i det. Det er viktig å fokusere på god journalistikk på underholdningsfronten, men vi kan ikke se bort fra hva folk er opptatt av.