VG går nå inn under samme paraply som Schibsteds regionaviser. Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal lover at VG skal forbli redaksjonell uavhengig. Foto: Glenn Slydal Johansen
VG inn i folden
Schibsted trekker tabloiden inn under samme paraply som Media Norge-avisene. Klubbleder spent på reaksjonene, medieprofessor sier VGs opplagsfall har redusert avisas posisjon.
Samtidig som Schibsted i dag la fram sine kvartalstall, sendte mediekonsernet ut en pressemelding om at de norske selskapene samles under én paraply. Media Norge-navnet forsvinner og regionavisene går sammen med VG, Schibsted Forlag, Finn og Schibsted Vekst inn under det nye navnet Schibsted Norge.
– Det vil styrke vår digitale satsing og gi oss enda større slagkraft i annonsemarkedet, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i en pressemelding.
Allmøte
Nå klokka 10 informeres de VG-ansatte i et allmøte om den nye selskapsstrukturen. Leder Andreas Nielsen i redaksjonsklubben i VG sier at han har visst om planene i en måned, men at det er noe han og de andre klubblederne har måttet holde for seg selv.
– Jeg er spent på hva som kommer av reaksjoner fra de ansatte, sier Nielsen.
Uavhengighet
Klubblederen har vært i to møter med konsernsjefen der han har fremmet klubbens synspunkter.
– Vi har vært tydelige på at det er helt sentralt for oss å verne om VGs uavhengighet og VGs redaksjonelle profil.
– Tror du at de er truet nå?
– De sier at de ikke er det. Så får vi se.
I Schibsteds pressemelding sier Ryssdal at det ikke er noen planer om redaksjonelt samarbeid på mediehusenes kjerneområder.
– VG skal ikke delta i den stoffutvekslingsavtalen som mediehusene i Media Norge har. Det skal fortsatt være tøff nyhetskonkurranse mellom mediehusene. Det er svært viktig at alle selskapene beholder sin kultur og identitet selv om det nå blir en felles overbygning, sier Ryssdal i meldingen.
Media Norge-ideologi
Medieprofessor Martin Eide kjenner VGs historie godt etter å ha skrevet om avisas historie opp til midten av 1990-tallet i boka «Blod, sverte og gledestårer». Han sier at nye Schibsted Norge vil føre VG tettere sammen med de andre regionavisene, men tror ikke at det vil få noen stor betydning på det redaksjonelle området.
– VG-redaktørene har alltid sagt at den største garantien for å være uavhengig er å bære penger over til moderkonsernet. Sånn sett betyr ikke dette så mye, sier Eide.
Samtidig sier han at Schibsted Norge-konstruksjonen er et steg videre i Media Norge-strategien.
– Det er et ledd i Media Norge-ideologien med tettere integrering der det kan hentes ut stordriftsfordeler og synergier. De vil også kunne opptre mer samlet når de satser på det digitale.
Uavhengighet viktig
Professoren sier at den redaksjonelle uavhengigheten historisk har vært viktig for VG, og at den sannsynligvis vil fortsette å være det i fremtiden.
– Men det er ikke for moro skyld at man gjør dette. Det gjøres fordi det er lønnsomt på sikt. VG har vært flaggskipet, men avisas opplagstall har redusert posisjonen deres. De blir også mer på likefot med Media Norge-avisene.
I tillegg til forretningsmessig samordning tror han den nye paraplystrukturen vil føre til at mer internopplæring og kursing vil skje på tvers av de ulike avisene.
– Under et eierskapsseminar i Bergen nylig sa sjefredaktør Trine Eilertsen i Bergens Tidende at hun så det som en fordel at Schibsted tok over det forretningsmessige fordi hun da fikk frigjort ressurser til det redaksjonelle. Men det er klart at det er solskinnsvarianten av historien.
Professoren sier at VG-historien viser at redaktørkollegiet i Akersgata historisk sett har vært sterke. Han sier at det fins mange eksempler på at redaktørene har satt stillingene inn på å få de ansettelsene de ønsker – på tvers av hva eierne vil.
– Det er sikkert mulig enda, men denne Media Norge-ideen er en strømlinjeforming av det forretningsmessige.
Munch blir sjef
Det nye selskapet vil ledes av Didrik Munch, som kommer fra sjefsstolen i Media Norge. Torry Pedersen, Jo Christian Oterhals og Espen Egil Hansen fra VG går inn i konsernledelsen sammen med alle redaktører og administrerende direktører fra dagens selskaper i Media Norge.