Illustrasjonsfoto: Birgit Dannenberg
Enorm mobilvekst
Gjennom det siste året har NRK blitt nesten seks ganger så stor, men det er fortsatt et stykke opp til førsteplassen.
I fjor fortalte Journalisten om veksten på mobil nettbruk like før St. Hans, i år gjør vi samme øvelsen igjen. Og det siste året har vært formidabelt for enkelte aktører. En sammenligning av trafikktallene år mot år viser at landets største nettsted på fastnett også er langt på vei landets største nettsted mobilt.
Fra uke 24 i fjor til uke 24 i år økte VG Nett trafikken på sine mobile nettsider med nesten 152 prosent til 355.111 unike brukere i uken.
– Jeg tror at noe av hemmeligheten ligger nok i at brukerne ikke sitter igjen med opplevelsen av å ha gått glipp av noe, enten du ligger i senga eller sitter på bussen. Og så har vi noen ganger, særlig ved sportsarrangementer som VM og OL, egne tilbud på mobil, slik som referater og liveoverføringer, sier administrerende direktør Jo Christian Oterhals i VG Multimedia.
Trege
Mens VG er landets største på mobil med god margin, er den langt fra å være den som vokser mest i perioden. Det er det lisenskringkastingen som står for. NRKs mobile tjenester økte trafikken med nesten 564 prosent i perioden.
Ifølge Andreas Munkelien, som er utviklingssjef for nye medier og mobilansvarlig på Marienlyst, er forklaringen på den formidable veksten at de har vært trege med å komme i gang. Mobilsatsingen lå ifølge ham brakk en stund, men ikke nå lenger.
– Vi hadde ikke fokus på innhold. Det gikk på gammel vane. Så gjorde vi planer om hvordan vi skulle bevege oss og bestemte oss for at vi skulle lage en versjonering av NRK.no fremfor en egen mobiltjeneste, sier han.
Video
Oterhals i VG skryter av NRK, men også han viser til at de kommer fra et relativt lavt nivå. Han er likevel uten tvil om konkurranseforholdet mellom de to tjenestene.
– Jeg tror de blir en av våre viktigste konkurrentene, sier han.
NRK har ikke vært helt uten eksklusivt innhold til mobiltjenesten sin de heller. Tidligere har de hatt en egen versjon av dramaserien Deadline Torp og Rubenmann.
– Det var nok litt tidlig i forhold til bruken av mobil-TV. Det vi satser på nå er å videreutvikle det vi er gode på, på nett, journalistikk og multimedia og å få det tydeligere fram på mobilen.
Tøtsj
Med noen få unntak har de fleste blant landets ti største redaksjonelle mobiltjenester en vekst på over 100 prosent (se faktaramme). Både Oterhals og Munklien forklarer denne veksten med iPhones eksplosive utvikling gjennom året.
– Vi har hatt en hypervekst, og den har til og med økt i fart. Selvfølgelig er iPhone en viktig brikke, men det er vekst innenfor også touchtelefoner, påpeker Oterhals.
– Det er ikke tvil om at Apple har gjort mye for utviklingen, men Android kommer bakfra og den kommer fort, mener Munklien.
Kraftig
Hos TNS Gallup karakteriseres veksten i mobiltrafikken gjennom de siste tolv månedene som kraftig. Ifølge avdelingsleder Harald Kittelsen og markedssjef Hans Martin Cramer skyldes mesteparten av dette nye mobile enheter som iPhone og Android. I tillegg har også en høyere satsing på bedre tekniske løsninger bidratt til løftet.
Ifølge de to utgjør iPhone alene 70 prosent av alle registrerte sidevisninger TNS Gallup måler.
– Det som blir interessant i fremtiden er hvordan operatørene, nettstedene og mobilprodusentene legger opp til å levere video/musikk/tv til brukerne. Vi tror mobilkanalen vil fortsette å øke i tråd med at nyere enheter byttes ut med gamle og at nettstedene tilrettelegger tjenester spesialtilpasset mobilene.
Penger
Han tror at når antall OS-plattformer på mobilene begrenser seg, så blir det lettere å lage godt innhold. Og med godt innhold må lommeboka trolig åpnes.
– Jeg tror den kommersielle delen av mediebransjen vil søke betalingsmuligheter innenfor det. Så det vil nok oppstå en større kombinasjon av gratis og betaling for innholdet etter hvert, sier han.
Så hvor lang tid vil det ta før det mobile nettet puster det nettet vi er mest vant til å surfe på i nakken?
– Man blir alltid idioterklært når man tør å spå. Google har sagt i noen sammenhenger vil mobilt internett bli større enn nettsurfing i 2013. Det er globalt. Så jeg vet ikke helt, men det kan være at det vil skje mye i løpet av et perspektiv på tre år, sier Oterhals.