Schibsted:

Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted. Arkivfoto: Birgit Dannenberg.

Avisene mistet 120 millioner

Inntektene i konsernets norske aviser ned 9,6 prosent fra i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Resultatet for Schibsteds norske abonnementsaviser i første kvartal ga et fall i inntektene på 90 millioner målt mot samme kvartal i 2015. 

VGs inntekter falt med 30 millioner kroner eller 6,5 prosent. I fjor ga 1. kvartal VG 458 millioner kroner i samlede inntekter.

Det gir en smalet tilbakegang i inntekter på 9,6 prosent, viser regnskapet som ble sluppet imorges.

Interessert i medieøkonomi? Lik Journalisten.no på Facebook og få nyhetene i strømmen din:

 

Konsernet sterkt

Samtidig vokste konsernets totale inntekter med nærmere 200 millioner kroner til 3,88 milliarder i årets tre første måneder.

Online-annonser i Spania og Frankrike gir et viktig bidrag til det gode resultatet. Schibsteds samlede medieinntekter, nasjonalt og internasjonalt, økte med 45 millioner kroner eller 12 prosent.

Nøkkeltall fra Schibsted ASAs kvartalsregnskap for første kvartal 2016. (Tall fra samme periode 2015 i parentes.)

• Driftsinntekter: 3.883 millioner kroner (3.694 millioner kroner)

• Driftsresultat: 231 millioner kroner (873 millioner kroner)

• Resultat før skatt: 219 millioner kroner (846 millioner kroner)

- Schibsted Media Group hadde en god start på 2016, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i pressemeldingen. Han framholder også at den digitale abonnementsbasen vokser godt.

Avisene sliter

VGs papiropplag falt til under 100.000, 98.095 i gjennomsnitt pr. dag i første kvartal. Det er nedgang på 18 prosent fra fjorårets 11.760 eksemplarer.

Aftenposten er nå over dobbelt så stor som VG på papir og fikk 209.357 aviser fram til leserne i samme periode. Til gjengjeld har antall abonnenter på VG+ økt med hele 51 prosent til 79.000 kunder.

Tendensen er den samme i Sverige, der Aftonbladet nå bare selger 101.000 aviser. 1. kvartal 2013 var opplaget på 182.000 eksemplarer og i fjor 123.000. Men Aftonbladet ligger fortsatt langt foran VG i betalende digitale lesere med sine 231.000 nettabonnenter.

De norske regionavisene har lavere opplagsfall: 

Stavanger Aftenblad 54.775 aviser, ned fra 56.324.

Fædrelandsvennen 32.241 (33.612)

Bergens Tidende 69.162 (70.543) 

Annonsefallet fortsetter

Konsernets annonseinntekter fra papiraviser falt med hele 26 prosent. Annonsesalget på nett dalte samtidig med 12 prosent.

Stadig mer tyder på at avisdriften nesten helt og holdent må basere seg på abonnement og andre former for innholdsbetaling.

Nøkkeltall for de annonsebaserte regionavisene Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad:

• Driftsresultat: 702 millioner kroner (792 millioner kroner)

Av dette offline: 563 millioner kroner (659 millioner kroner)

Av dette online: 139 millioner kroner (133 millioner kroner)

• Inntjening før renter, skatt, avskrivninger og nedskrivninger (EBITDA): 4 millioner kroner (41 millioner kroner)

 

 

Powered by Labrador CMS