Kjersti Løken Stavrum er leder i Stiftelsen Tinius og tidligere generalsekretær i Norsk Presseforbund. Foto: Martin Huseby Jensen.

Pressen lanserer ytringsfrihets=kampanje med hjelp av kommunikasjons=byrå

Og med på lasset ønsker de seg alle redaktørstyrte medier.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Amediastiftelsen og Stiftelsen Tinius har sammen tatt initiativ til kampanjen for mediemangfold, journalistikk og troverdig informasjon med hashtag #ETTMINUTT.

Alle redaktørstyrte medier inviteres til å bli med i kampanjen som lanseres i forbindelse med Mediemangfoldsutvalgets rapport. Rapporten fremlegges i begynnelsen av mars og er ventet å skape debatt.

Redaktører vil bidra

Ansvarlig redaktør i VG, Gard Steiro, er én av dem som har meldt på sin avis:

– Vi mener kampanjen har et viktig budskap. Journalistikken er under press på så mange måter for tiden. Det å gjøre samfunnet oppmerksomme på journalistikkens viktige funksjon er prisverdig.

Alle deltakere får et lite sett av annonseformater som enkelt kan lastes opp. Disse kan redaksjonene fylle med innfallsvinkler og innhold ut fra eget ønske. Kampanjen vil også få sin egen nettside.

Hva slags effekt kampanjen vil gi, gjenstår å se.

– Jeg mener at det umulig kan gjøre noen skade. Det å gjøre folk oppmerksomme på dette er bare prisverdig. Budskapet er viktig, derfor vil jeg bidra til å spre det, sier Steiro.

Også Jan-Eirik Hanssen som er leder for redaktørutvalget i Amedia og sjefredaktør i Avisa Nordland deltar på initiativet.

– Vi ønsker å synliggjøre at vårt bidrag er viktig for lokaldemokratiet, og skape debatt og bevissthet rundt det. Vi ser at kampanjen på mange måter oppfordrer til ettertanke. Vi må utnytte dette minuttet kjapt, sier Hanssen.

Han har også sendt en henstilling til Amedias redaktørutvalg og oppfordret alle de 64 mediehusene om å delta.

Desto mer aktuell

Kampanjen har vært planlagt siden før jul, og har ikke mistet aktualitet ifølge sjefredaktøren.

– Situasjonen til de frie mediene står fast. Og behovet for troverdig informasjon har bare blitt forsterket i den nyere tid med debatten omkring fake news og alternative fakta, sier han, og sikter til den nye politiske ledelsen i USA sine angrep på pressen.

Hanssen mener kampanjen først og fremst er viktig for å vekke folk.

– I forbindelse med fremleggingen av Mediemangfoldets rapport er det også viktig at vi som holder til i mediebransjen markerer alvoret og påpeker de økonomiske utfordringene ved å bedrive fri journalistikk, understreker Hanssen.

Skjuler ikke samarbeid

Kampanjen lanseres dagen før Mediemangfoldsutvalgets rapport som fremlegges 7. mars. Rapporten går til politikerne og vil bli godt diskutert i Stortinget.

For å hjelpe seg med kampanjen har de to pressestiftelsene hatt hjelp av kommunikasjonsbyrået Geelmuyden.Kiese.

– Hvordan skulle vi ellers laget det, med mindre vi skulle tegnet annonsene selv? spør Kjersti Løken Stavrum, leder i Stiftelsen Tinius og fortsetter:

– Det er vanlig å bruke byråer. Poenget er uansett at redaksjonene må fylle kampanjen med innhold. Og dette samles i en felles visuell ramme under #ETTMINUTT

Stavrum ser ikke på Geelmuyden.Kiese som et PR-byrå i denne sammenheng.

– Som et resonnement om PR-spinn versus åpent samarbeid er Geelmuyden.Kiese et kommunikasjonsbyrå. Dette er ikke en skjult kampanje, men har vært helt åpen. Det fremkommer i teksten på nettsiden også.

I Geelmuyden.Kiese er det Eva Sannum som har oppdraget. Hun møter også som fast medlem i Pressens Faglige Utvalg (PFU).

– Hun kjenner mediebransjen veldig godt. Hun hadde ansvar for en tidligere kampanje #hvorhardudetfra som Norsk Journalistlag og Redaktørforeningen lagde for å sette kildekritikk på kartet. I denne sammenheng er det tilsvarende det de lagde. Vi i Stiftelsen kan ikke lage en informasjonskampanje. Sånn er det for alle som ikke har innendørs-tjenester. Vi må ha hjelp.

Stavrum har ikke svart på Journalistens spørsmål om hva kampanjen har kostet. 

Powered by Labrador CMS