Helje Solberg, nyhetsdirektør i NRK, snakket om ledelse i en medieberansje i endring på Medienettverkskonferansen. Foto: Kristine LindebøKristine Lindebo
– Vi tror vi er gode på å kommunisere, sannheten er at medarbeiderne sjelden er enige
Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
– Endring er vanskelig fordi vi kastes ut i midlertidig inkompetanse. Det er vanskelig å mestre.
Det sa Helje Solberg, den nye nyhetsdirektøren i NRK, i et foredrag om ledelse på Medienettverkets konferanse i Oslo på torsdag. Hun snakket om hvordan man som leder skal håndtere de store endringene som skjer rundt og i mediebransjen.
– Poenget er at også smarte og kompetente mennesker kan få læringsangst når man skal lære noe nytt. Det kan gå på selvfølelsen og selvrespekten løs.
Hun mener at ledere da blant annet må «coache», gi tilbakemelding og rom for å gjøre feil. I fjor ble hun på denne konferansen kåret til årets kvinnelige medieleder, som administrerende direktør og redaktør for VGTV.
– Ikke forkaste alt vi har gjort
– Vi lever i en ekstraordinær tid med store endringer, der også journalistikken er i endring. Vi skal ta vare på det gamle, men endring handler om å gjøre nye ting, og å legge bak seg noen gamle forestillinger om hvordan man jobber, sier hun til Journalisten etter foredraget.
– Det betyr ikke at vi ikke skal ta vare på gamle verdier eller forkaste alt vi har gjort, fortsetter hun.
Hun er tydelig på at en leder må forholde seg til at kultur, eierskap, historie, organisasjon og strategi henger sammen.
– Hva er det med kulturen i NRK man må ta vare på?
– Det er enormt mange flinke folk i NRK. Det er en organisasjon med stort engasjement, høye ambisjoner og svært mange kunnskapsrike mennesker, som er et svært godt utgangspunkt for å møte de utfordringene vi står overfor, svarer hun.
Annonse
Sju råd om ledelse
Journalisten har samlet sju av rådene Solberg ga til medielederne i salen:
1.Gi ros: Solberg fortalte om sin første erfaring som leder, som kaptein på håndballaget og trener for yngre lag.
– Særlig med de yngre jentene, var det gøy og meningsfylt og kjenne at jeg kunne bidra til å bygge deres selvtillit. Det tok meg ikke lang tid å skjønne at ros og anerkjennelse funker.
2. Skap kultur for tilbakemeldinger: Det hun mener fungerer enda bedre enn anerkjennelse, er å ha en god tilbakemeldingskultur.
– Alt er sjeldent flott og fantastisk, vi må grave dypere og anstrenge oss mer for å gi ærlige og nyanserte tilbakemeldinger. Det er viktig meningsfylt og utviklende for både leder og medarbeider.
3. Vit hvor du vil: Solberg mener det høres lett ut å vite hvor man vil, men at det kan være vanskelig i en hverdag med pressede ressurser, store endringer og internasjonal konkurranse.
– Det er lett å gå seg vill og kaste seg på det siste «hypen». Det er ingen som vet hvordan verden vil se ut i framtida, så kanskje vi må tillate oss å være litt forvirret.
– Nye «buzzord» treffer bransjen med stor kraft hele tiden. Det eneste som er sikkert, er at det snart kommer noe nytt som gjelder.
4. Spill andre gode: Solberg forteller at hun jobbet tre måneder i strekk for å finne de riktige folkene til å jobbe i VGTV da de starta opp i 2014.Hun sier at ingen av de 30 hun ansatte har vist seg å være feilansettelser, og hun er tydelig på hvor viktig de riktige folkene og samarbeidet mellom dem er.
– Vi blir aldri bedre enn menneskene vi har. Det viktigste vi gjør er å finne de riktige folkene og sette dem sammen i riktige grupper.
– Dypest sett handler ledelse om å gjøre det vi kan for at medarbeiderne skal kunne gjøre en best mulig jobb. Det handler om å spille andre gode.
5. Gi rom for feil: Hun mener det er urealistisk å tro at noen alltid kan prestere på topp.
– Det er en urealistisk forventing, og heller ikke ønskelig. Hvis perfeksjon er målet, blir det farlig å feile og handlingsrommet for trangt. Å lære av våre feil gjør oss mer robuste som mennesker og som organisasjon.
6. Kommunisér: Solberg sier at staben sjelden er imponert over lederens kommunikasjonsegenskaper, og at dette er en gjenganger i medarbeiderundersøkelser.
– Vi tror vi er gode på å kommunisere det vi vil, sannheten er at medarbeiderne sjelden er enige i det. Dette må vi ta inn over oss. Vi undervurderer deres ønske og behov for å være orientert om hva vi ledere tenker om veien videre.
7. Vær nysgjerrig: Hun sier at nysgjerrighet, både som journalist og leder, er bedre enn skråsikkerhet. Hennes mentor Sissel Gran ga henne råd om bruke nysgjerrighet som en metode for å se hvordan verden ser ut fra medarbeidernes perspektiv, noe som fungerte for Solberg.
– Som leder må man være nysgjerrig på hva som er den unike kombinasjonen av eksterne og interne faktorer som driver medarbeiderne, fordi her er folk forskjellige.