Susanne Kaluza er tidligere journalist og blogger. Nå er hun rådgiver i Trigger. Foto: Bjørn Inge Karlsen / Egmont Publishing
Susanne Kaluza er tidligere journalist og blogger. Nå er hun rådgiver i Trigger. Foto: Bjørn Inge Karlsen / Egmont Publishing

Susanne Kaluza reagerer på «Gullvagina»-tittel på forsiden til Kapital

– Er dette virkelig en grei tittel å bruke om en kvinnelig næringslivsleder?

Publisert   Sist oppdatert

I forbindelse med omtalen av farmasi-selskapet Weifas kampanje «Gullvagina», som Weifa-sjef Kathrine Gamborg Andreassen frontet på forsiden, valgte Kapital tittelen «Gullvagina». 

Kapital-forsiden som skaper diskusjon. 
Kapital-forsiden som skaper diskusjon. 

«Jeg skjønner at det har vært høy “hø-hø” faktor på desken da de kom på denne,-og jeg forstår at Weifa blant annet selger intimsåpe som naturlig nok har reklamert med vaginaer- men er dette virkelig en grei tittel å bruke om en kvinnelig næringslivsleder?» skriver Susanne Kaluza på Facebook

Kaluza mener det at Weifa blant annet selger intimsåpe og reklamerer med gullvagina-smykker ikke legitimerer at Kapital kliner tittelen «Gullvagina» over ansiktet til den kvinnelige toppsjefen på front. Hun viser overfor Nettavisen, som først omtalte saken, til at selskapet tjener langt mer penger på paracet og paralgin, uten at tittelen blir «Gullhodet» eller «Gullhjernen». 

Gullvagina-reklame

Kritikken har skapt et stort engasjement på Facebook-siden hennes. (Se hele tråden nederst i saken). Der har også Kapital-redaktør Vibeke Holth forklart at overskriften «Gullvagina» spiller på den humoristiske kampanjen #Gullvagina som Weifa og toppsjef Kathrine Gamborg Andreassen selv har lansert i samarbeid med komikerne Sigrid Bonde Tusvik og Lisa Tønne.

«Hadde dere tatt dere bryderiet med å lese portrettet, som faktisk er en hyllest til en særdeles dyktig kvinne i næringslivet, hadde dere allerede i åpningssetningen sett at vi skrev: «Ha oss unnskyldt når vi dukker under beltestedet, men tittelen du nettopp leste er ikke et frekt påfunn fra Kapital, men derimot en hashtag eller en emneknagg vårt intervjuobjekt og hennes team i legemiddelselskapet Weifa selv har lansert.» Overskriften er forelagt Andreassen og hennes team i Weifa, som har godkjent bruken. Hvis ikke hadde vi neppe brukt tittelen. Det er et særdeles velskrevet portrett, med en humoristisk vri, og Kapital bidrar her til å ufarliggjøre et viktig tema, kvinners helse og underliv. Minner i denne forbindelse om Piet Heins læresetning: “Den, som kun tar spøg for spøg og alvor kun alvorligt, han og hun har faktisk fattet begge dele dårligt.» skriver hun i Facebook-tråden og til Nettavisen.

– Jeg har forståelse for at Kapital kan bruke den tittelen. Men betyr det at de bør gjøre det? At det er en klok tittel å bruke om en kvinnelig næringslivsleder? spør Kaluza i Nettavisen. 

Hva mener du? Diskuter i kommentarfeltet!