Målet med Free Media Awards er å gi grobunn for god gravejournalistikk og meningsmangfold. Foto: Martin Huseby Jensen
Free Media Awards til Meydan TV, Zaruhi Mejlumyan, Anton Naumlyuk og Sergej Jolkin
– I år har vi valgt fire medier og journalister som risikerer mye når de ubestikkelig går sine egne veier, sier Knut Olav Åmås.
Utdelingen vil skje under konferansen Free Media Awards i Kiev i regi av Fritt Ord og tyske ZEIT-Stiftung i oktober. Prisvinnerne får et beløp på 15.000 euro hver.
– Vi ønsker å hedre den uavhengige og uredde journalistikken. Målet med Free Media Awards er å gi grobunn for god gravejournalistikk og meningsmangfold. Mediene er den fjerde statsmakt, et viktig korrektiv til enhver form for maktmisbruk. I år har vi valgt fire medier og journalister som risikerer mye når de ubestikkelig går sine egne veier, sier direktør Knut Olav Åmås i Fritt Ord i en pressemelding.
Prisene er en støtte til de journalistene og mediene som rapporterer uavhengig og nekter å gi opp på grunn av trusler.
Vinnerne
Meydan TV er en aserbajdsjansk nettplattform, som ble etablert i Berlin i 2013 da mediene og journalistene i Aserbajdsjan ble forfulgt og deres rapporter på ulike måter utsatt for sensur.
Den armenske journalisten og juristen Zaruhi Mejlumyan skriver for nettsiden www.hetq.am om rettsvesen og menneskerettighetsbrudd i sitt hjemland, særlig om justismord og håndteringen av dem. Hennes kompetanse og utholdenhet har i flere tilfeller bidratt til gjenopptakelse av «glemte» saker og frigivelse av uskyldig dømte.
Prisvinner Anton Naumlyuk er en russisk journalist som rapporterer for Novaja Gazeta, MediaZona og Radio Liberty/Radio Free Europe om det russiske rettsvesenets saker mot innbyggerne på Krim, spesielt mot ukrainske politiske fanger og krimtatarer. Hans artikler og reportasjer om ekstreme eksempler på juridisk urett og menneskerettighetsbrudd i Russland og på Krim har vakt oppsikt internasjonalt.
Karikaturtegneren Sergej Jolkin fra Moskva arbeidet tidligere som arkitekt, og har siden 1999 daglig publisert tegninger som skånselløst skildrer de politiske forholdene i Russland. På treffende og poengtert vis gjengir Jolkin både den hemningsløse maktutøvelsen og det absurde ved det autoritære statsapparatet, mener juryen.