Frank Lynum, leder av Aftenpostens Redaksjonsklubb, betegner de varlede omstillingstiltakene som dramatiske. Foto: Bjørn Åge Mossin

Aftenposten må kutte 40 stillinger

 – Det er et dramatisk og overraskende høyt nivå på kuttene, sier lederen av redaksjonsklubben. Sjefredaktøren varsler mer dybdejournalistikk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Torsdag 15. september 2016 ble ingen god dag for Frank Lynum, de 178 medlemmene han leder i Aftenpostens Redaksjonsklubb og andre ansatte i mediehuset. På et allmøte som startet klokka 12 ble det kjent at Aftenposten skal spare opptil 100 millioner kroner og må fjerne 40 stillinger i redaksjonen. Det vil si hver femte redaksjonelle stilling.

Den kraftige nedgangen i annonseinntektene fortsetter. Sjefredaktør og administrerende direktør Espen Egil Hansen orienterte de ansatte om konsekvensene av dette på allmøtet torsdag.

NEDSKJÆRINGER

• Aftenposten AS har mistet nær 400 millioner kroner i omsetning de siste fem årene, fra 1,974 milliarder i 2011 til 1,596 milliarder kroner i 2015.

• Adresseavisen har i samme periode mistet 76 millioner kroner i omsetning fra 683 millioner kroner til 607 millioner.

• Det er spesielt betydelig redusert inntjening på annonser som er bakgrunnen for de reduserte inntektene.

• Det jobber rundt 200 redaksjonelt ansatte i Aftenposten. I Adresseavisen er det 230 ansatte.

• Torsdag ble det klart at Aftenposten skal kutte 40 årsverk innen 2018. I Adresseavisen skal det kuttes opptil 75 stillinger innen 2020, og fra 15 til 20 årsverk innen utgangen 2017.

• Begge avisene belager seg på å benytte AFP-ordninger og sluttpakker for å oppnå målene om bemanningsreduksjon. I Aftenposten vil derimot rene oppsigelser bli vurdert om man ikke når målet med frivillige ordninger.

– Annonsemarkedet er i voldsom endring og de tradisjonelle mediehusene har mistet store inntekter. Til tross for at vi har stoppet mer enn ti års nedgang i abonnementsmassen og nå opplever god vekst, så veier ikke dette opp for fallet i annonsemarkedet. Vi må tilpasse oss en økonomi som ikke tillater like mange ansatte som før, sier Hansen i en pressemelding.

Les også: Dagspressens reklameomsetning ned 24 prosent

AFP og sluttpakker

Aftenposten har i dag 200 redaksjonelle medarbeidere, inkludert ledere. Nedbemanningen vil i første omgang skje gjennom tilbud om tidligpensjon - Avtalefestet pensjon (AFP) - og frivillige sluttpakker. Dersom man ikke kommer i mål med dette, vil bedriften gjennomføre en styrt nedbemanning.

Les også: Aftenposten-journalistene tilbys økonomisk trygghet i inntil 16 måneder

– Leserne forventer mye av Aftenposten, og er tydelige på at vi skal sette de viktigste nyhetene i sammenheng, gi kunnskap, analyse og mulighet for fri meningsytring. Vi kommer til å  prioritere tydeligere de viktigste feltene og jobbe metodisk med kvaliteten på journalistikken. Dette arbeidet er allerede i gang, sier Hansen.

– I dagens mediebilde er det en overflod av nyheter og informasjon, tildels med samme kilder og utgangspunkt. Aftenposten alene leverer i snitt 130 artikler i døgnet. Derfor kan vi trygt redusere antall artikler på de digitale flatene og satse enda mer på dybdejournalistikk på de områdene som er viktige for leserne. I papirutgaven blir det ikke færre artikler, sier Aftenposten-sjefen.

Varslet i august

De ansatte i Aftenposten fikk første varsel om de nye omstillingstiltakene, inkludert bemanningskutt, på et allmøte 25. august.

Les også: Aftenpostens ledelse varsler betydelig nedbemanning

Aftenposten hadde store nedbemanningsrunder i 2009 og 2012, og en mindre runde i 2014. I 2012 måtte 150 av 600 ansatte i avishuset gå, 55 av dem redaksjonelle medarbeidere. Mens andre mediehus i Schibsted Norge, som Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad, har nedbemannet kraftig har Aftenposten unngått større omlegginger de siste årene. Kostnadene er imidlertid redusert betraktelig siden 2012, i hovedsak gjennom omlegging av produktene. Blant annet ble papirutgaven av Osloby lagt ned i 2014.

Gradvis nedbygging

I 2014 fikk Journalisten opplyst at det var 221 medlemmer av Aftenpostens Redaksjonsklubb, så det har skjedd en gradvis nedbygging av redaksjonen også etter den siste runden. Driftsinntektene til Aftenposten falt fra 1,8 milliarder kroner i 2013 til 1,6 milliarder i 2015.

Før jul i fjor vedtok Shibsted å slå sammen markeds- og salgsavdelingene sine i Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen til det nyopprettede selskapet Schibsted Norge Abonnementsmediehus, med virkning fra 1. april. Dermed er det kun redaksjonelle stillinger igjen i de fire mediehusene. Tidlig i april i år fikk de ansatte i markeds- og salgsavdelingene beskjed om nedskjæringer og nedbemanning. De ansatte ble tilbudt sluttpakker.

Les mer om bakgrunnen for kuttene i Aftenposten her

Håper på frivillighet

Nå har ledelsen i Aftenposten konkludert med at det er nødvendig med en ny runde. Annonseinntektene faller så sterkt at kostnadene må justeres ned.

– Jeg håper at det vil være mulig å løse nedbemanningen gjenom frivillige tiltak også denne gangen, men jeg tror det kan bli vanskelig. Vi må uansett gjøre alt vi kan for å få det til, sier Lynum til Journalisten.no.

I en uttalelse vedtatt på medlemsmøtet onsdag uttrykker redaksjonsklubben stor bekymring for den varslede nedbemanningen, som bedriftsledelsen på forhånd betegnet som «betydelig».

“Klubben ser med stor uro på hvilke konsekvenser en ytterligere nedbemanning får for kvaliteten på Aftenpostens produkter. Vi forutsetter at ledelse, konsern og eiere sørger for at Aftenposten fremdeles kan løse sitt samfunnsoppdrag og levere journalistikk av høy klasse. Samtidig krever vi at nedbemanningen skjer ved frivillige løsninger”, heter det i uttalelsen fra redaksjonsklubben.

Powered by Labrador CMS