Didrik Munch er konsernsjef for Schibsteds abonnementsaviser i Norge. Arkivfoto Journalisten

Abonnementsavisene til Schibsted leverte 78 millioner kroner i pluss i fjor – ned fra 343 i 2015

Samlet leverte Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen en driftsmargin på 4,5 prosent.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

De fire norske abonnementsavisene til Schibsted leverte et samlet driftsresultat på 117,4 millioner kroner av en omsetning på 2,6 milliarder kroner i fjor. Det skriver mediekonsernet i en pressemelding etter at regnskapene nylig ble sendt inn til Brønnøysundregistrene.

Men bunnlinjen, altså det selskapene faktisk leverer i overskudd etter skatt og andre kostnader, er svakere. Den viser at mediehusene leverer 78 millioner kroner til eieren Schibsted ASA, ned fra 343,2 millioner kroner året før - altså mindre enn en fjerdedel.

Dermed leverer selskapene samlet en driftsmargin (EBITDA) på 4,5 prosent, ned fra 5,0 prosent i 2015.

Fædrelandsvennen var den eneste avisen som leverte et negativt resultat i fjor. Avisen fikk et negativt driftsresultat på 2,1 millioner kroner mmot et positivt resultat på 5,9 millioner kroner året før. På bunnlinjen er det enda rødere for Fevennen, med et negativt resultat på 20,3 millioner kroner.

– Differansen skyldes blant annet nedskrivning av verdier på datteravisen Kristiansand avis, sier sjefredaktør Eivind Ljøstad i meldingen fra Schibsted.

Et lavere utbytte fra Finn.no er også en faktor som gjør at årsresultatene til alle abonnementsavisene er lavere i 2016 enn året før.

Sterkest margin i BT

Motsatt har Stavanger Aftenblad snudd et negativt driftsresultat på 4,8 millioner kroner i 2015 til et overskudd i fjor på 21,5 millioner kroner.

– Vi har økt opplagsinntektene hvert eneste år de siste 10 årene, men det kompenseres ikke for fall i annonseinntekter. Totalt mistet vi annonseinntekter for nesten 60 millioner kroner i fjor, sier sjefredaktør Lars Helle i meldingen.

Aftenposten har med 1,5 milliarder kroner den største omsetningen, som de leverer et driftsresultat på 67,6 millioner kroner av.

Avisen endte ifølge meldingen på 65.000 digitale abonnenter i fjor, og veksten fortsetter i år. Opplagsinntektene økte, men annonseinntektene falt med 159 millioner kroner i fjor.

Differansen mellom Aftenpostens driftsresultat og årsresultat skyldes ifølge Schibsted omstillingskostnader.

Bergens Tidende (BT) leverer et driftsresultat på 30,4 millioner kroner av en omsetning på 519,2 millioner kroner, noe som gir en driftsmargin på 5,8 prosent. Året før var tilsvarende tall 21,4 millioner i driftsresultat av en omsetning på 592 millioner kroner.

– Det er gledelig at vi får stadig flere abonnenter, og vi ser at den positive utviklingen i 2017 fortsetter. Vi har kommet ett steg nærmere finansiering av journalistikken i en digital verden, det viser at BT har en sterk rygg, sier sjefredaktør Øyulf Hjertenes i BT.

Samler resultatene

Konsernsjef Didrik Munch i Schibsted Norge sier at selskapene årsresultater viser at de har en sunn og god drift i alle selskapene.

I fjor samlet Schibsted de ansatte som jobbet med marked i et eget selskap, slik at kun det redaksjonelle er igjen i de fire abonnementsavisforetakene. At Schibsted nå for første gang ser på årsresultatene i mediehusene under ett, har sammenheng med omorganisering i selskapene.

– I 2016 var merkevarenes bidrag til helheten kjempeviktig, ergo må også regnskapet leses annerledes enn i fjor. I praksis betyr det blant annet at selskapene har en del sentrale felleskostnader, men at de dermed også får sentrale fordeler. Mediehusene bidrar med inntekter for hverandre, og har dermed også felles overskudd. Dette blir nok enda mer utpreget neste år, varsler Munch i meldingen.

Ansatte positive til integrering

De ansatte frykter ikke tettere integrering mellom de fire abonnementsavisene:

– Det er positivt at pilene peker oppover. Vi har ikke noe imot samarbeid mellom mediehusene. Utvekslingsavtalene er viktig og merkenavnene består, og det er klart at det er fellestjenester som alle kan dra nytte av, skriver leder Tor-Erling Thømt Ruud i Journalistlagets konsernlag i Schibsted i en tekstmelding til Journalisten.

Powered by Labrador CMS