Siv Juvik Tveitnes sier til Journalisten at 2022 har vært et svakere år sammenlignet med eksepsjonelle tall i 2021.
Foto: Martin Slottemo Lyngstad / Parag / Schibsted
Medieøkonomi
2021 var et vanvittig vekstår for mediene – men Medietilsynet ser mørke skyer på horisonten
Går inn i mer usikker periode, sier Schibsted-topp.
Fjoråret ble et veldig år godt for den norske mediebransjen. Samlet
sett økte norske mediebedrifter omsetningen med rundt to milliarder kroner, en
oppgang på 8,6 sammenlignet med 2020.
Det kommer frem i rapporten Norsk medieøkonomi
2017-2021, som Medietilsynet publiserte tirsdag.
– For avisenes del ble fjoråret ett av de mest lønnsomme det
siste tiåret, skriver direktør i Medietilsynet, Mari Velsand, i rapportens
innledning.
– En usikker vind
Blant de som gjorde det godt i fjor var Schibsted, som økte abonnementsinntektene med hele 18 prosent hos de norske selskapene i Schibsted News Media.
Konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier, Siv Juvik Tveitnes, sier til Journalisten at 2021 var et eksepsjonelt bra år for de fleste medier, men at mye var knyttet til pandemien.
– Det var en kombinasjon av inntekter som kom tilbake, og at vi samtidig gikk på unormalt lave kostnader. 2022 er et svakere år, og hittil er mye av det knyttet til kostnader, særlig at papirøkonomien er blitt så mye svakere, sier hun.
På annonsesiden i Norge ser man fortsatt vekst i Schibsted, men med økt inflasjon og rentehevinger, er det en inntektsstrøm som raskt blir truffet dersom det blir en nedkjøling i økonomien, sier Tveitnes.
– Det blåser en usikker vind, og kostnadene på papir kommer fortsatt til å være høye. Vi går inn i en periode der det er større usikkerhet for medieøkonomien.
Mørke skyer
Også Medietilsynet varsler usikkerhet fremover. Etter den russiske invasjonen av Ukraina har energiprisene skutt i taket, og den globale varelogistikken skaper mørke skyer på horisonten, ifølge tilsynet. De roser imidlertid bransjen for å ta grep så tidlig som mulig.
Tveitnes forteller at Schibsted har sett over alle kostnader gjennom året for å møte mer usikre tider.
– Det handler blant annet om å redusere reiser, holde et litt lavere aktivitetsnivå, og å spare på overtid. Det har vært et halvår med kostnadsfokus.
Samtidig handler mye om papirøkonomien, og foruten at Aftenposten har bestemt seg for å kutte søndagsutgaven på papir, har henholdsvis VG og Aftenposten besluttet å fremskynde papirdeadline, for å kunne kutte kostnader der.
– Vi ser hele tiden på å gjøre ting i hele printverdikjeden. Vi jobber videre med den kjeden for å effektivisere, slik at vi kan ta ut kostnader der.
Les hele rapporten om
medienes økonomi fra 2017-2021 her