VG-journalist og fotograf Kyrre Lien på sin siste reise til Ukraina. Her foran en boligblokk i Kyiv som ble truffet av en russisk missil 26. juni.
VG-journalist og fotograf Kyrre Lien på sin siste reise til Ukraina. Her foran en boligblokk i Kyiv som ble truffet av en russisk missil 26. juni.

Kyrre Lien brukte mobilen til å lage 3D-modell av sønderskutt leilighet i Butsja

– Nå som sjokkeffekten har lagt seg må vi jobbe hardere med å finne nye måter å fortelle historiene på.

Publisert Sist oppdatert

Ved inngangen til sommeren returnerte fotojournalist Kyrre Lien i VG til den krigsherjede, ukrainske forstaden Butsja. Etter at de russiske troppene trakk seg ut i starten av april var det en ruinert forstad som møtte ham.

Denne gangen var det blomstrende gater og færre stridsvogner i syne når han vendte tilbake for å skildre hvordan lokalbefolkningen forsøker å gjenoppbygge byen.

– Jeg hadde snakket med noen av innbyggerne før jeg kom, og flere av dem ønsket ikke å snakke om det som hadde skjedd. De forsøkte å komme seg videre og glemme grusomhetene, sier Lien til Journalisten.

Lien returnerte med mål om å vise ødeleggelsene som fremdeles preger hverdagslivet i byen.

– Nå så jo Butsja mer normalt ut. Det var ryddet i gatene, stridsvognene og likene var fjernet og folk jobbet for å bygge opp hjemmene sine. Over hele Butsja var lokalbefolkningen opptatt med å bygge opp hjemmene sine.

Slik kom han over leiligheten til 28 år gamle Vasili. I reportasjen «Sommer i Butsja» presenteres den nedbrente og sønderskutte leiligheten som 3D-modell.

3D-scan på mobilen

Da fotojournalisten ankom leiligheten var alt ødelagt. Vegger, tak og møbler var nedbrent, men man kunne likevel se at det var, eller hadde vært, et hjem. Ødeleggelsene til tross var det en veldig visuell leilighet, forteller Lien.

3D-modellen av Vasilis leilighet er skapt ved hjelp av lidar-teknologi: En fjernmålingsteknikk som bruker lys på tilsvarende måte som en radar bruker radiobølger.

– I lang tid har jeg hatt lyst til å teste denne teknologien og finne et redaksjonelt bruksområde hvor det har en verdi uten at det bare blir teknisk jåleri. Det var hovedmålet.

Modellen er skapt ved hjelp av iPhone-appen med det tilforlatelige navnet «3D-Scanner App». Først måtte fotojournalisten be alle som var i rommet om å gå ut på gangen. Deretter gjennomførte han en mobil-scan av rommet, hvor applikasjonen bruker kamera og lidarteknologi for å fange opp omgivelsene.

– Du står midt i rommet og beveger telefonen opp og ned i alle kanter for å få med mest mulig detaljer. Det finnes andre teknologier som er mye mer komplekse og nøyaktige, men den store fordelen her er jo at du kan gjøre det uten masse utstyr og ekstra tid – særlig for min del som stort sett jobber alene.

Appen setter så sammen informasjonen til den endelige 3D-modellen i form av en videofil.

– Teknologien er kjempeenkel, men å finne bruksområder hvor slike modeller har nytte for seg – og det tror jeg den har hatt i reportasjen fra Butsja – er med på å gi et annet visuelt uttrykk enn det man er vant til å få servert.

Sjokkeffekten har lagt seg

Selv om dette er første gang Lien inkluderer denne typen visuell presentasjon i en av sine reportasjer, er han generelt sett opptatt av å eksperimentere med teknologi i redaksjonelle fortellinger.

– Jeg synes det er veldig gøy når den visuelle verktøykassa utvides, og man får flere muligheter til å presentere historien.

Når han skal lage større reportasjer mener Lien det er viktig å sette tydelige premisser for det visuelle før han i det hele tatt setter i gang. Som eksempel trekker han frem reportasjen fra de minelagte strendene i Odessa.

– Da ønsket jeg et ganske stramt visuelt uttrykk hvor bildene var direkte med mye farger og mye detaljer, hvor historiefortellingen er tydelig både visuelt og tekstlig, forklarer han før han fortsetter:

– Men i Butsja jobbet jeg med å vise kontrastene før og etter. Jeg ville ta med leserne tilbake til hvordan det var.

Nå som krigen i Ukraina er inne i sin sjette måned, mener Lien det er på høy tid å finne nye måter å fortelle historiene på. Det er den store utfordringen – ikke utelukkende i forbindelse med Ukraina, men for veldig mange saksfelt, sier han.

– I starten skulle det lite til før man fikk enormt mange lesere på saker om krigen. Folk slukte alt. Mye av krigsdekningen er veldig lik. Jeg er usikker på hvor mye jeg har utfordra den, men nå som sjokkeffekten har lagt seg må vi jobbe hardere med å finne nye måter å fortelle historiene på.

VG-journalisten returnerer nå til Beirut hvor han er bosatt som Midtøsten-korrespondent, men håper på å kunne reise tilbake til Ukraina i løpet av høsten.

Powered by Labrador CMS