Even Nordstrøm. Foto: Birgit Dannenberg
Even Nordstrøm. Foto: Birgit Dannenberg

Kraftig bedring i A-pressen

Driftsresultatet opp nesten 70 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

A-pressens konsernsjef Even Nordstrøm kan etter andre kvartal konstatere et kraftig hopp i brutto driftsresultat (EBITDA), sammenlignet med fjoråret. Resultatet endte på 189 millioner kroner, noe som er hele 68 millioner kroner bedre enn ved samme tid i fjor.

Ifølge en melding fra mediekonsernet var driftsmarginen på 15,9 prosent.

Resultat før skatt ga et overskudd på 118 millioner kroner, mot 61 millioner kroner i fjor. For første halvår endte resultatet på 135 millioner kroner, ved samme tid i fjor hadde A-pressen et underskudd på 16 millioner.

Stolt

– Vi er veldig godt fornøyd. Samtidig er vi stolt av organisasjonen, som leverer på nær sagt alle områder. Det er godt å se at denne innsatsen reflekteres i resultatene for kvartalet og halvåret, sier konsernsjef Even Nordstrøm da han presenterte kvartals- og halvårsresultatene fredag formiddag.

Han viste til at kvartalsresultatet preges av at det er en god utvikling i TV 2 og en sterk framgang i Russland.

– Vi har også framgang innen digitale medier, og når målene våre der. Samtidig får vi effekten av lønnsomhetstiltakene vi startet for halvannet år siden.

TV 2

I Russland ble brutto driftsresultat bedret fra 16 til 24 millioner kroner i andre kvartal. For halvåret gikk det fra 28 millioner kroner i fjor til 43 millioner.

TV 2, hvor A-pressen eier halvparten av selskapet sammen med danske Egmont, leverte i kvartalet et driftsoverskudd på 59 millioner kroner, hvilket er en forbedring på 45 millioner sammenlignet med fjoråret. For første halvår økte driftsoverskuddet med 72 millioner til 90 millioner kroner.

Samlede annonseinntekter for A-pressen økte med 3,9 prosent i andre kvartal, først og fremst drevet av TV 2. Tv-kanalen oppnådde en driftsmargin (EBITDA) på hele 17,8 prosent i andre kvartal.

– Markedsutviklingen gir nå gode resultater for TV 2, sa Nordstrøm.

Papir

Ifølge mediekonsernet steg annonseinntektene fra nettmediene med 12,8 prosent til 63 millioner kroner i andre kvartal. Brutto driftsresultat var 16 millioner kroner bedre enn i samme periode i fjor. 13-14 prosent av A-pressens samlede annonseinntekter kommer nå fra nett.

Papiravisene i konsernet gjør det også bra. Driftsresultatet i andre kvartal er på 90 millioner kroner. Det er en forbedring på 22 millioner kroner fra andre kvartal i fjor. Årsaken til veksten er kraftige kostnadstiltak og nedbemanning.

– Vi er ikke ferdige med kostnadstiltakene. Vi har gjort det vi vedtok at vi skulle gjøre, og det får vi nå full effekt av. Det er helt avgjørende for at vi skal kunne holde resultatene på dette nivået, sier Nordstrøm.

A-pressen oppnår en solid driftsmargin på 14,5 prosent for sine aviser. Storbyavisene drar imidlertid resultatene ned, hovedsaklig på grunn av et fall på 16 prosent i løssalget.

Ifølge regnskapet falt opplaget til A-pressens lokalaviser samlet med 2,7 prosent i andre kvartal, men dette kompenseres med prisjusteringer.

Nordstrøm forteller at det var nullvekst i inntektene fra papirannonser i perioden.

Utsikter

Han ønsker ikke å spå om 2011 før resultatene for tredje kvartal er på plass.

– Vi har også forventninger, men legger ikke til grunn for noen vesentlig økning for avisannonsene i høst. Vi tror heller ikke på vekst for opplagsinntekter. Vi kan ikke øke prisene mer for å kompensere for opplagsfallet, sa konsernsjefen.

Powered by Labrador CMS