Mener medieforsker bommer

A-pressen hevder Sigurd Høst tar feil når han antar at konsernets nettmal er laget for å skjule et tynt nyhetstilbud.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Medieforsker Sigurd Høst publiserte nylig sin tilstandsrapport for norsk avisbransje i 2010. En av konklusjonene er at det går et skille mellom de nasjonale og lokale nyhetsnettstedene.

– Tynt nyhetstilbud

På nasjonale nyhetsnettsteder publiseres saker hyppig. Der er det ifølge Høst lett for leseren å få oversikt over nyhetstilbudet. Lokale nyhetsnettsteder mener han ikke har «samme bredde og dybde som de har på papir».

Høst hevder videre at nyhetsnettstedene til lokale dagsaviser har en «lukket layout». Det betyr at det er vanskelig for leseren å få oversikt over nyhetstilbudet på forsiden fordi det er lite tekst der. Dessuten må leseren klikke seg inn på saker for å se hvor gamle de er.

Hensikten med å lukke nettsiden er, ifølge Høst, å «skjule at nyhetstilbudet er ganske tynt». Han trekker særlig fram A-pressen som eksempel fordi de bruker en felles mal på sine nettsider som er utviklet sentralt. I tillegg mener Høst A-pressen har som «bevisst strategi» å skjule hvilke saker som er egenprodusert og hvilke som er levert av nyhetsbyråer.

A-pressen avviser

Stig W. Seljeseth, konserndirektør for A-pressen Digitale medier, avviser Høsts påstander om at konsernets mal er laget for å «lukke» konsernets 49 lokale nyhetsnettsteder. Han avviser også at konsernet har som strategi å bruke mange telegramsaker.

– Det er naturligvis den lokale redaktøren som bestemmer hva som publiseres på hvert enkelt nettsted. Det er riktig at ANB (Avisenes nyhetsbyrå, journ.anm.) legger ut saker i en intern katalog, men det er opp til den enkelte redaksjon å bestemme hva de vil publisere av dette, sier Seljeseth.

Verner papir

Samtidig som Høst hevder at nettutgaver lukkes, mener han at mange aviser verner om papirutgaven. Ifølge medieforskeren brukes nettstedene først og fremst til å dekke hendelsesnyheter.

Bergensavisen (BA) blir av Høst trukket fram som en av pionerene på nettet fordi de har mange nettlesere målt opp mot papiropplaget.

– Vi er en utypisk A-presse-avis som kommer ut i et område hvor du kanskje har den hardeste aviskonkurransen i Norge. Og det er klart at det blir håpløst å sitte på en god nyhetssak til papir i den konkurransen vi står i. Det er ikke slik det fungerer, sier redaktør Anders Nyland.

– Men når vi har eksklusive saker, og det har vi stadig vekk, så har vi en plan om hvordan vi utnytter den i kanalen hvor vi har flest lesere og hvor vi tjener penger.

Utstillingsvindu

Nyland sier at BA bruker nettet som et utstillingsvindu for å få bergenserne til å kjøpe papiravisa dagen etter.

– Det er litt avhengig av hva slags saker det er, men det virker å ha en god effekt å gå først på nett sent om kvelden og tease en sak som kommer i fullversjon med egne nyhetspoenger på papir.

Seljeseth sier at det viktigste for A-pressen er å publisere innhold der det er mest relevant – uavhengig av om det er papir eller på nett.

– For A-pressen er papir den viktigste inntektskilden. Det er viktig at vi driver i samspill mellom digitale plattformer og papir, men det er en strategi for også å videreutvikle våre papirprodukter.

Les også: TV 2 trekker A-pressen opp (24. mai 2011)

Usikre faktorer

Også A-presseavisa Romerikes Blad prioriterer papir over nett.

– Vi er restriktive med hva vi legger ut på nett. Det er rundt ti prosent av papiravisa som kommer på nett, i tillegg til hendelsesnyheter og annet spesifikt nettinnhold, sier sjefredaktør Thor Woje.

Han følger nøye med på sine konkurrenter rundt om i landet for å se hvilke faktorer som påvirker opplaget.

– Jeg ser at andre som legger ut mye mer ikke har dårligere opplagsutvikling på papir. Snarere tvert imot. Det er interessant, men vanskelig å si eksakt hvilke faktorer som påvirker hverandre.

Tester Ipad

På kvartalspresentasjonen fra A-pressen tirsdag kom det fram at konsernet framover vil rulle ut Ipad-versjoner. Det kommende månedsskiftet lanserer Romerikes Blad sin Ipad-applikasjon. Her kan publikum lese papiravisa som e-avis, en løpende oppdatert versjon av nettutgaven, samt se video.

– På Ipad vil vi ta betaling. Vi vi lansere kombinasjonsmodeller opp mot papiravisa og abonnement. Jeg tror ikke nettbrett er selve løsningen for bransjen, men det er viktig at vi er også der.

Woje opplyser at Ipad-versjonen vil koste 49 kroner i måneden for eksisterende abonnenter og 99 kroner i måneden for ikke-abonnenter.

Powered by Labrador CMS