Ingen finanskrise i ABC Nyheter

Mens annonsørene sitter på gjerdet hos de fleste, ligger ABC Nyheter foran skjema.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Da budsjettene for ABC Nyheter for 2009 ble lagt i fjor, økte forventningene til salgsinntektene med 10 prosent. Likevel ligger nettstedet foran budsjett.

Interesse

I en tid da annonsørene vurderer hvor hver eneste annonsekrone skal brukes, synes flere av dem å ha oppdaget ABC Nyheter. Den to år gamle nettavisen har ikke bare økt trafikken betraktelig gjennom sin korte levetid, også annonsevolumet har økt.

Ansvarlig redaktør Espen Udland forteller til Journalisten at nettstedet i første kvartal ligger foran salget i samme periode i fjor, samtidig som de også ligger foran budsjett.

– Det ser ut som om vi leverer de leserne annonsørene ønsker, sier han og understreker samtidig at det fortsatt er tidlig på året og insinuerer at situasjon kan endre seg.

I 2008 hadde moderselskapet ABC Startsiden en omsetning på 132 millioner kroner og endte med et resultat før skatt og etter avskrivninger på 62 millioner.

Pluss

I løpet av sine to år har ABC Nyheter nærmest doblet antall ukentlige unike brukere og hadde for to uker siden høyere trafikk enn både Schibsteds E24 og Dagblad-eide Kjendis.no.

Ifølge ansvarlig redaktør opplevde avisen en økning av annonsekjøp gjennom mediebyråene i siste halvår 2008. Resultatet er økt andel av merkevareannonsørene.

Mens 2008 var et år da man investerte penger i flere ansatte, nye tjenester og kjøp av Pengeforlaget og dermed gikk i rødt, skal 2009 vise til andre tall.

– Vi budsjetterer med at produktet skal gå med et forsiktig lite overskudd i år.

Ambisjoner

ABC Nyheter har siden starten hatt klare ambisjoner, og Udland er ikke verken spesielt beskjeden eller snau når han forteller om disse.

– Vi så i fjor at vi skulle gjøre investeringer og posisjonere oss, markedet var jo veldig annerledes da, men vi gjorde det for å bringe produktet videre for å kunne bli en av de fire største nettavisene i Norge. Det er fortsatt et mål, så vekstambisjonen er der, men vi må gjøre det smart og passe på pengene våre.

Powered by Labrador CMS