Som forventet går leserne til mobilen. Bort fra både papir og nett. Foto: Glenn Slydal Johansen
Som forventet går leserne til mobilen. Bort fra både papir og nett. Foto: Glenn Slydal Johansen

Lesefall på både nett og papir

Men på mobil øker alle.

Publisert   Sist oppdatert

Kanskje ikke overraskende, faller antall lesere på papir. Selv om fjorårets tall ikke lar seg sammenlikne direkte med 2013, ser vi likevel at mange aviser har opplagsnedgang på sitt analoge produkt. Det vises også i lesertallene.

LES OGSÅ: Dette er opplagsvinneren

Enorme VG-tall

VG har et betydelig fall i lesertallet på papir. I alt var det 148.000 færre som leste avisen i snitt gjennom uken på slutten av året, enn det var i begynnelsen. VG har 483.000 papirlesere i snitt gjennom uken ifølge tall  TNS Gallup har utarbeidet for Mediebedriftenes Landsforening.

Samtidig har mediehuset enorm vekst på mobil. I alt 1,221 millioner leser VG via telefonen ved utgangen av året. Det er 138.000 flere enn ved inngangen av 2014. Samtidig holder VG.no stand. Ved inngangen av året hadde nettstedet 1,992 millioner lesere. Midtveis i året var tallet litt over 2 millioner, før det mot slutten av året falt til 1,964 millioner.

VGTV har 431.000 seere.

Saken fortsetter under grafikken

Mobilvekst i DB

Dagbladet mistet 22.000 av leserne sine år mot år i fjor. Men tendensen snudde faktisk i andre halvår, det er 7.000 flere som leser avisen ved utgangen av året enn midtveis. I alt leser i snitt 297.000 Dagbladet gjennom uken.

På nett forsvinner 37.000 av Dagbladets lesere. Ved utgangen av året gir det 1,240 millioner lesere. Mediehuset hadde en økning fra inngangen av året til midtveis. På mobil øker antall lesere gjennom hele året fra 592.000 ved inngang til 658.000 lesere ved utgangen.

Nettfall i regionene

I landets største avis er det 80.000 færre som leser innholdet som produseres. Mens 658.000 leste Aftenposten i snitt alle dager for ett år siden, er tilsvarende 576.000 på papir i dag. Trenden er den samme på Aftenpostens nettsider hvor antall lesere går tilbake med 34.000 lesere de siste 12 månedene, til 812.000 lesere.

Samtidig bruker går den mobile lesningen motsatt vei. På tampen av fjoråret leste 382.000 Aftenposten på mobil, det er en økning gjennom året på 39.000. Altså bare så vidt nok til å demme opp for falle på nett, men langt fra å kompensere for papirfallet.

Historien er ikke ulik i Adresseavisen i Trondheim. 19.000 papirlesere sa farvel gjennom året, men fortsatt leses Adressa av 170.000 i sin opprinnelige form. På nett falt tallene enda mer, med 20.000 til 167.000 lesere. Selv om lesning på mobil øker, er det langt fra nok med 90.000 lesere i fjor, en økning på 8.000 fra året før.

Bergens Tidende mistet de i fjor til sammen 43.000 på nett og papir. 28.000 av disse var på nett som ved utgangen av fjoråret ble lest av 193.000. Mens papiravisen ble lest av 190.000 lesere i snitt gjennom uken. Samtidig øker lesningen på mobil med 15.000 til 103.000 lesere.

Stavanger Aftenblad hadde ved utgangen av året 145.000 lesere av papiravisen. Det er 10.000 færre enn ved samme periode året før. Mediehuset opplever også en liten tilbakegang på nett, ned 6.000 til 116.000 lesere. På mobil øker tallet med 10.000 til 69.000 lesere.

DN-knekk

Morgenbladet kommer ut bare én gang i uken, men regnes likevel blant landets ti største aviser. Ukeavisen opplever mye av samme trend som de øvrige på papir. Antall lesere reduseres. For Morgenbladets del er det 4.000 færre lesere enn ved samme tid i fjor, og 108.000 leser avisen hver uke. Her er det bare gjennomført måling midtveis og sluttveis I fjor.

Avisen har langt fra stort avtrykk på nett. Ifølge målingene TNS Gallup har gjennomført hadde ukeavisen 13.000 lesere på nett.

Også Dagens Næringsliv må tåle en leserknekk på papir. Ved utgangen av fjoråret ble avisen lest av 234.000. Det er en tilbakegang på 30.000 sammenlignet med samme periode året får.

Det går litt bedre på nett. Antall lesere reduseres med 12.000 gjennom året til 300.000. På mobil har DN kun én måling med 154.000 lesere.

Fædrelandsvennen mister 10.000 av leserne sine og har nå 81.000 lesere i snitt.  Digitalt går mediehuset i Kristiansand en annen vei enn sine kolleger. For på nett øker Fædrelandsvennen antall lesere gjennom året fra 59.000 i starten til 63.000 midtveis, og så litt ned igjen til 61.000 lesere.

På mobil øker antall lesere fra 21.000 til 28.000.

Drammens Tidende faller med 10.000 lesere til 67.000 på papir. Nettet mister også lesere i perioden, fra 53.000 til 49.000. På mobil er veksten på i underkant av 10 prosent til 23.000 lesere.

Varierende i NRK

NRK er en helt annen historie. For det første er ikke NRK avhengig av lesertall slik at annonsørene vet om de får valuta for pengene. Men lisenskringkastingen er likevel med.

Mobiltjenesten øker med 116.000 lesere til 464.000. Selv på tekst-TV øker antall lesere, men her er det bare målt halvveis i år og mot slutten av året. Opp 22.000 til 342.000.

Av NRKS 18 regionale nettsider er det Hordaland som har størst vekst målt i antall lesere. Opp 13.000 til 41.000 lesere. Motsatt vei går det i Buskerud hvor antall lesere faller fra 22.000 til 13.000.

Størst av NRKs regionale nettsider er NRK Nordland med 44.000 lesere, en økning på 8.000. Minst er Buskerud.