Karoline Fossland i Aftenpostens podkast Forklart mottok pris for beste aktualitetspodkast under Medieprisene på lørdag.
Foto: Caroline Roka / MBL
Har måttet be journalister og intervjuobjekter ta opp lyd under dyna: – Men Erna sa nei
Podkasten Forklart er årets aktualitetspodkast.
Aftenpostens podkast Forklart ble i helga kåra til årets aktualitetspodkast under Medieprisene.
De «namedropper» ikke, luker bort det som er innforstått, setter nyheten i kontekst og starter fortellingen om nyheten der den faktisk starta.
På denne måten forklarer de lytterne nyhetene på best mulig måte, forteller Karoline Fossland, avdelingsleder for lyd i Aftenposten, til Journalisten.
– Vårt mål er å holde folk oppdatert uten å kaste bort tida deres, og å gjøre det på en engasjerende måte, sier hun.
De prøver å nå dem som er interessert i nyheter, som kanskje får med seg titler og ingresser, men ikke rekker å lese hele saken.
– Best et par dager etter
Det er snart to år siden podkasten ble lansert. Da sa Fossland til Journalisten at de var inspirert av den amerikanske podkasten The Daily. Siden dét har Forklart inspirert flere andre norske mediehus til å gjøre som dem.
Siden oppstarten har de også fått flere redaksjonsmedlemmer, som betyr at de bruker i snitt to dager, istedenfor én, på hver episode.
Fossland sier det har ført til bedre forklaringer og lydbilde, at de kommer seg oftere utenfor redaksjonslokalene, i tillegg til at det er lettere å gyve løs på mer kompliserte saker.
– Klarer dere å være aktuell nok når dere i en nyhetspodkast bruker to dager på å lage en episode?
– Ja, det opplever vi. Og vi ser at Forklart faktisk er best når vi kommer et par dager etter. Da er det lettere å komme med de gode analysene og forklaringene. Men vi hiver oss rundt og lager noe på dagen hvis det skjer noe stort i nyhetsbildet, sier hun.
Under dyna for å gjøre opptak
Korona har vært det store i nyhetsbildet i vår, som Forklart dekket ved å lage korte ekstraepisoder om korona - Korona kort forklart. Dette gjorde de sånn at de raskt kunne nå ut med viktig informasjon til lytterne. Da trengte de heller ikke å vie hver eneste hovedepisode til koronaen.
– Vi brukte hovedepisodene til å trekke de lange linjene. Men vi, som andre medier, merka en «koronafatigue». Dette er en kjempesak som trenger masse forklaring, men man trenger også å fortelle om andre saker, sier Fossland.
Hun sier at en av de største utfordringene med å forklare korona-sakene, er at det er så mange forklaringer de skulle hatt, som ennå ikke finnes. Det har også vært utfordrende å lage radio uten å møte folk.
– Mange journalister har sittet hjemme under ei dyne for å ta opp lyd, sier Forklart-sjefen, og viser til Aftenposten-journalistene som ofte bidrar med forklaringer om sakene de holder på med.
Forklart-redaksjonen har laga en oppskrift for hvordan man best kan ta opp lyd fra hjemmekontoret. Ei dyne blir da erstatningen for et lydtett studio.
– Vi har fått mange til å gå under dyna, men Erna sa nei, sier Fossland om et intervju de gjorde med statsministeren.