Det omdiskuterte vinnerbildet (utsnitt). Foto: Erik Holand
Annuller jukseprisen!
KOMMENTAR: Juryen må samles og Agderposten bør snu, mener Dag Bæverfjord.
Leder Liv Ekeberg i Agder journalistlag gir til Journalisten inntrykk av at Sørlandets Pressepris ikke har regler om fotomanipulasjon. Det er en merkverdig holdning. Gjelder ikke Vær Varsom-plakaten når man skal juryere hva som presumptivt er det ypperste av journalistikk på Sørlandet? Selvfølgelig gjør den det.
“Vern om det journalistiske fotografiets troverdighet,” står det i paragraf 4.11. Vernes det journalistiske fotografiets troverdighet ved at et fotomanipulert bilde premieres?
“Bilder som brukes som dokumentasjon må ikke endres slik at de skaper et falskt inntrykk,” heter det videre. Å gi inntrykk av at en stillestående buss er i full bevegelse er de facto å gi et falskt inntrykk. Kan juryen leve med å ha premiert det?
“Manipulerte bilder kan bare aksepteres som illustrasjon når det tydelig fremgår at det dreier seg om en montasje,” står det til slutt i paragrafen. Fotograf og redaksjon i Agderposten har ikke gjort fnugg av forsøk på å signalisere at bussbildets innhold er endret. Tvert imot. I reportasjen blir følelsen av transport og bevegelse i bildet snarere fremhevet i teksten flere steder. Dette kan ikke Sørlandets Pressepris leve med.
Derfor er det maktpåliggende at fotojuryen samles og annullerer sin famøse juryering. En pristildeling et så godt som samlet norsk fotojournalistmiljø fordømmer, fordi den premierer og de facto anerkjenner en fotomanipulasjon, kan ikke bli stående.
Bussbildet i Agderposten gir et villedende og feilaktig inntrykk av hva som skjedde da det ble tatt. Da Holand tok bilde av hovedpersonen i reportasjen sittende inne i bussen, sto den bom stille på en bussholdeplass. Ved hjelp av digitale fotomanipulasjonstriks får fotografen imidlertid publikum til å føle at bussen beveger seg i full fart.
I Journalisten kaller lederen av Pressefotografenes Klubb (PK) Sveinung Uddu Ystad dette kategorisk for fotojuks.
Aftenpostens nye toppsjef, Espen Egil Hansen, er klar på at han med ny info om Agderpostens premierte fotomanipulasjon “ville ha frarådet og stoppet publisering” av Erik Holands svært omdiskuterte bilde. Med dette har han i kjølvannet av tildelingen av Sørlandets Pressepris/ Årets foto, gjort en både gledelig og svært viktig presseetisk helomvending .
Tidligere uttalte Hansen til fagbladet Journalisten at “Vi forutsetter at bildene gir en rimelig fremstilling av virkeligheten, og holder en etisk journalistisk standard.” Nå kaller Aftenpostens nye ansvarlige redaktør bildet eksplisitt for en fotomanipulasjon og sier: “Jeg mener bildebehandlingen endrer motivet for mye.”
Hansen skriver videre at “Det er mulig å stille spørsmål om juryen ikke burde vært mer aktpågivende da vi endret klassen for Holands innsendte bidrag. For egen del er det lett å si at det burde jeg selvsagt ha vært.”
Det tjener Aftenpostens toppsjef til ære at han har tatt de nye opplysningene til etterretning og snudd i denne svært så pinlige saken. Hansens fornuftige manøver vil trolig ha stor betydning for den videre presseetiske debatten om reportasjebilder i Norge. Med sin uredde endring av oppfatning, setter redaktøren en viktig standard for redaksjonell ledelse generelt og håndtering av fotojuks spesielt i norske medier.
Nå kan det se ut som om det bare er fotograf Erik Holand og Agderpostens sjefredaktør Morten Rød som hevder at det svært så kritiserte bildet er autentisk. Det vil være til beste for både norsk journalistikk og for omdømmet til deres egen avis om de revurderte sine oppfatninger.