Lar markedsavdelingen overta nettavisen
Agderpostens redaktør skremmer kolleger i andre aviser.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Under et møte i Kristiansand torsdag gjorde Agderpostens ansvarlige redaktør, Morten Rød, det klart at han ønsker å tenke annerledes. Ifølge Fædrelandsvennen ønsker redaktøren at redaksjonen ikke lenger skal ha ansvaret for nettsiden. Den mener han markedsavdelingen skal ta hånd om.
– Jeg har utfordret markedsavdelingen i Agderposten til å finne nye inntekter og ta over nettet vårt, så skal redaksjonen ta seg av journalistikken, sa Rød under et debattmøte torsdag kveld.
Journalisten følger digital betaling. Her får du oversikten.
Sliten av bilstoffet
Det skremmer hans forgjenger og nå sjefredaktør i Fevennen, Eivind Ljøstad. I Fevennen arbeider de med prosjektet X-Files som Journalisten tidligere har fortalt om. Dette prosjektet innebærer at mediehuset går over til en såkalt «Freemium-modell» som innebærer at hendelses- og fellesnyheter vil være gratis, mens resten av innholdet legges bak mur.
– Jeg er sliten av å levere mer stoff for å skape inntekter, enten det er motor- og bilstoff, interiør- eller boligstoff, for at markedsavdelingen skal selge annonser, sa Rød, som ifølge Fevennen mente det like gjerne kunne vært markedsdirektør i panelet som det var redaktører.