Aktiv Norgesdistribusjon ble overrasket da Posten slo dem med 13 millioner kroner billigere anbud på levering i grisgrendte strøk på hverdager.
– Vi er overrasket og stiller oss uforstående til at Posten slo oss på pris, spesielt tatt i betraktning av at de forut for anbudsinnbydelsen mente at det var umulig å levere tjenesten innenfor den økonomiske rammen som Stortinget og Samferdselsdepartementet tilbød, sier daglig leder Per Iversen i det nye selskapet Aktiv Norgesdistribusjon.
Ingen planer om vekst
Per Iversen har kontor i Akersgata. Han har bakgrunn blant annet som logistikkdirektør i Aftenposten. Styreleder i det nye selskapet er Ingar Merli fra Amedia. Selskapet får en håndfull ansatte, men det foreligger ingen planer om vekst.
– Vi oppretter Aktiv Norgesdistribusjon for å håndtere anbudet. Vi samarbeider svært godt med distribusjonsselskapene i nettverket, men har ingen planer om å utvikle noe felles selskap utover dette, sier Per Iversen.
Iversen er glad for å sikre daglig avisleveranse til alle norske avisabonnenter.
– Posten har over tid vært en solid og god leverandør. Vi føler oss trygge på at de også fortsatt vil opprettholde en stabil leveranse av høy kvalitet. Vi er skuffet over at vi ikke vant frem med vår løsning, men ønsker Posten lykke til, sier Iversen.
Nå advarer han Posten mot å ta inn den lave kontrakten ved å øke portoen, prisen avisene betaler for å levere de 2,5 dagene i uka Posten fortsatt skal levere avisene deres i grisgrendte strøk. Kontraktene er ikke vanntette på dette punktet.
– Vi forutsetter at ikke distribusjonskostnadene som faller på avisene som egenandel vil øke, sier Iversen.
– Ja, veldig dyrt
Mediebedriftenes Landsforening (MBL) forhandlet frem løsningen med avisombæring to og tre dager i uka, og forsvarer kostnadene til avisombæring til distriktene.
– Selv om beløpet er stort, så ligger det en kostnadsside bak. Det koster opptil 50 kroner per avis når en skal til Anna i ødemarken, sier fagsjef for næringspolitikk Bjørn Wisted i MBL.
– Det blir veldig dyrt, men vi mener Anna skal være en fullverdig borger i Norge, med tilgang til samme demokratiske infrastruktur, sier Iversen.
Han viser til at Stortinget var enig i at det er viktig å opprettholde distribusjonen av rent demokratiske grunner.
– Alternativet var at alle kostnadene falt på mediehusene, noe de rett og slett ikke ville klare å bære. Alle skal kunne abonnere på en avis, og få den samtidig med alle andre. Det sa Storting og regjering seg enig i, og derfor har de bevilget disse pengene, sier Wisted.
Polaris: – Selskapet en engangshendelse
Leder av Polaris distribusjon Haakon Onstad forklarer at Helthjem-nettverket i dag dekker rundt 85 prosent av norske husstander.
– Tanken bak Helthjem er å fylle på volum inn i distribusjonen vår, så vi tar med blader, magasiner og fagblader, kall det annen print samt netthandelspakker. Vi vil også levere tilsvarende produkter med avisene i vårt nye og utvidede lørdagsnett, sier Onstad
Med det nye selskapet dekker nettverket 100 prosent på lørdager.
– Det er et ganske stort apparat vi skal stable på beina. Men mange av 15-prosenten ligger jo der som en forlengelse av ruter vi allerede har. En rute stopper jo et sted, sier Onstad.
Helthjem har to salgsselskaper, for å selge leveringsavtaler inn i nettverket.
– Aktiv Norgesdistribusjon en opprettet for å forvalte anbudet, og de 30 vil fakturere Aktiv Norgesdistribusjon for jobben de skal gjøre sier Onstad.
– Easy2you mente anbudet deres er altfor billig?
– Vi har 100 års erfaring med levering, og allerede etablert logistikk helt på grensene av der vi nå skal levere, så vi har en kostnadsfordel, men at Posten også ble med, og gikk så langt ned på ukedagene, det synes vi er snodig, sier Onstad.
– Hvordan da?
– At et statsstøttet selskap, som lever av subsidier og pengeoverføringer klarer banke ut et privat selskap på pris er merkelig, sier Onstad.
– Det kommer en endestasjon
– Vi er realister, og det kommer en endestasjon. Vi må forholde oss til at kostnadene for å levere ut papiraviser til alle hver dag blir uforholdsmessig høye, sier pressepolitisk rådgiver Rune Hetland i Landslaget for lokalaviser (LLA).
Med bransjens felles forslag til løsning fikk vi seks dagers avisdistribusjon for pengene som var satt av til tre dager i uka, sier Hetland.
– Løsningen tar hensyn til de dagene Posten kommer ut. Ellers kunne vi risikert at avisbud gikk til grisgrendte strøk samme dag som Posten, en meningsløs ressursbruk, sier Hetland.
Avtalen gjelder to år, men mulighet for forlengelse inntil to år.
– Det er vanskelig å spå. For ti år trodde ikke mange at papiravisen ville være så viktig i dag som den er. Papiravisa finansierer journalistikken i de fleste avisene, ikke minst i lokalavisen, sier Hetland.
Han legger:
– 2019 var et bra år for annonser på papir. Men på ett eller annet tidspunkt vil avislandskapet være såpass digitalisert at det vanskelig å forsvare en kompensasjonsordning som gjelder alle dagene i uka, sier Hetland.