Kan tvitre skup før publisering
Nyhetsbyrået AP lar sine ansatte tvitre skupene, det får de ikke lov til i NTB.
På starten av året nektet ledelsen i Associated Press sine ansatte å spre nyheter i sosiale medier før de var publisert. Nå snur nyhetsbyrået, skriver Journalism.co.uk (via svenske Journalisten).
Så snart arbeidet er gjennomført og desken informert, står journalistene fritt til å avsløre skupet på Twitter, selv om desken ikke har fått sendt saken ut til kundene.
Kundene først
I NTB ønsker nyhetsredaktør Ole Kristian Bjellaanes at journalistene i redaksjonen skal holde igjen spredning av skupene frem til deres kunder har dem.
- En av begrensningene vi har i vårt regelverk for sosiale medier, er at vi som leverandør av nyheter til norske medier skal la våre kunder få nytte av tilbudet først. Vi krever betalt for innholdet vårt, og da har kundene førsterett, sier han.
Samtidig understreker Bjellaanes at markedet er i utvikling og at dette prinsippet derfor heller ikke er hugget i stein. Han forteller at NTB følger med på nye måter å spre nyhetene sine, blant annet ved bruk av liverapportering, men at det uansett er kundene som skal ha nyhetene først.
- I Europa er det en gjengs holdning blant nyhetsbyråene at nyhetsmeldingen først skal ut i nyhetstjenestene.
Må sjekkes først
I Dagbladet er nyhetsredaktør Alexandra Beverfjord åpen for å følge APs holdning. Samtidig understreker hun at det i særlig store nyhetssaker må være skikkelig kvalititssikring før saken publiseres, uansett plattorm.
- Alle i mediene ønsker å bli sitert, men dette er ikke noe vi formelt har vurdert. Samtidig ser jeg en tendens i de sosiale mediene til hyping av saker. Men er saken klar og kvalitetssikret, ser jeg ingen problemer med å tvitre om den.
Det mener hun kan skape ekstra interesse rundt saken, noe Beverfjord opplever som positivt.