Leder i Pressens faglige utvalg (PFU) Alf Bjarne Johnsen, presenterte PFU-statistikken for 2019.
Leder i Pressens faglige utvalg (PFU) Alf Bjarne Johnsen, presenterte PFU-statistikken for 2019.

Aldri har PFU mottatt flere klager enn i 2019

Halvparten av klagene ble avvist.

Publisert Sist oppdatert

– Vi oppfatter en økende interesse for presseetikk, i mediebransjen og utenfor, sa generalsekretær Elin Floberghagen i Norsk Presseforbund da hun oppsummerte året som har gått for pressen, presseforbundet og Pressens Faglige Utvalg (PFU).

Hun mente den økende interessen og presseforbundets åpenhet fører til at det kommer inn stadig flere klager til PFU.

PFU-leder Alf Bjarne Johsen kunne legge fram tall som viser at PFU mottok flere klager enn noensinne i fjoråret:

575 klager kom inn i løpet av 2019, mot 493 i 2018. I 2015 mottok utvalget 500 klager.

– Antall klager klager er blant de høyeste for tilsvarende ordninger i Europa, sa Johnsen, som pekte på at ordningen er velkjent i Norge og lett tilgjengelig for klagere.

Utvalget ga såkalt full behandling til 100 saker, og Journalisten har tidligere talt opp at dette førte til 37 konklusjoner om brudd på Vær varsom-plakaten, samt 14 konklusjoner om å gi kritikk.

NRK og Stavanger Aftenblad topper lista over fellelser i 2019. NRK fikk to konklusjoner om brudd og to kritikk, mens Stavanger Aftenblad fikk tre brudd.

Det kom inn 113 klager mot NRK og 10 klager mot Stavanger Aftenblad.

287 av alle de innkomne klagene i fjor ble avvist, mot 158 i 2018.

– Det er et betydelig høyere antall enn 2018. Dette er klager som ikke tilfredsstiller vedtektene i PFU. Det kan gjelde klager uten samtykke, mangelfulle klager, og klager mot medier som ikke tilhører ordningen. Vi har fått en del av dem etterhvert, sa Johnsen.

Totalt behandlet utvalget og PFU-sekretariatet 263 klager. 97 klager fikk såkalt forenklet behandling, der sekretariatet mener det åpenbart ikke har blitt begått presseetiske brudd.

35 klager ble løst «i minnelighet», der klager og det innklagede mediet kommer til en enighet i løpet av behandlingen. 18 klager ble trukket, 5 klager ble henlagt.

De totalt 51 fellelsene etter full behandling gir en fellingsandel på 51 prosent, mot 57 prosent i 2018. Inkludert forenklet behandlede saker er fellingsprosenten 26 prosent.