NRK topper 2019-lista, mens TV 2 ikke ble felt i fjor. Her ved NRKs etikkredaktør Per Arne Kalbakk og TV 2s nyhetsredaktør Karianne Solbrække.
NRK topper 2019-lista, mens TV 2 ikke ble felt i fjor. Her ved NRKs etikkredaktør Per Arne Kalbakk og TV 2s nyhetsredaktør Karianne Solbrække.

NRK felt flest ganger i PFU i året som gikk

PFU-«verstingen» fra 2018 ble derimot ikke felt i fjor.

Publisert   Sist oppdatert

En opptelling Journalisten har gjort viser at NRK ble felt flest ganger i Pressens Faglige Utvalg (PFU) i 2019. De fikk to brudd og to kritikk, som er en mildere fellelse enn brudd.

Det er imidlertid Stavanger Aftenblad som har blitt felt for brudd på god presseskikk flest ganger, med tre brudd.

I 2018 fikk TV 2 fem fellelser, tre brudd og to kritikk, mot seg. Men i 2019 unngikk mediehuset fellelser.

Se oversikt over alle fellelsene nederst i saken.

Etikkredaktør: – Har endret rutiner

– Vi jobber for å unngå presseetiske overtramp. Sånn sett er det ikke et mål å ligge høyt på lista over fellelser, men vi må erkjenne at det ble sånn i fjor, sier NRKs etikkredaktør Per Arne Kalbakk til Journalisten.

Han sier at han er opptatt av å se etter hva NRK kan lære av fellelsene som kommer, men ser få fellestrekk mellom sakene som førte til fellelse i 2019.

I februar konkluderte et enstemmig PFU med brudd på VVP punkt 4.8, om hensyn ved omtale av barn. NRK brukte flere private feriebilder i en nettsak om en far som var dømt i tingretten, men frikjent i lagmannsretten for å ha forgrepet seg på dattera si. Les PFU-uttalelsen her.

– Selv om vi sladdet de private bildene vi brukte, ble det til sammen for mange mulig identifiserende opplysninger, i en sak som uansett er veldig belastende for barnet. Her har vi endret og skjerpet inn våre rutiner for omtale av overgrepssaker. Vi bruker ikke illustrasjoner eller bilder som kan være identifiserende på noe vis, sier Kalbakk.

I mars kom den andre konklusjonen om brudd, da på VVP punkt 4.14 om samtidig imøtegåelse, i Brennpunkt-dokumentaren «Legekoden». Les uttalelsen her.

– Av denne saken har vi lært at selv om de som utsettes for kritikk ikke ønsker å si så mye, så er det viktig for balansen at imøtegåelsen tas med flere ganger i løpet av et langt program, sier Kalbakk.

– Medfører risiko

– Har NRK en nullvisjon for PFU-fellelser?

– Nei, det skal ikke være noe mål i seg selv med null fellelser. Det vi jobber med, er å unngå overtramp som skjer fordi vi ikke har gjort det grunnleggende håndverket godt nok. Hvis målet hadde vært å aldri bli felt, kunne det fått en negativ konsekvens i at vi unngikk kontroversielle, vanskelige saker. Vi må konstatere at kritisk og undersøkende journalistikk er vanskelig, og medfører risiko for at de gjøres feil. Men vi vil gjerne gjøre færrest mulig av dem.

Kalbakk forteller at han selv var til stede som observatør under alle PFU-møtene i fjor.

– Jeg henter veldig mye viktig lærdom tilbake til redaksjonene i NRK fra diskusjonene i PFU, og bruker også alle fellelsene mot NRK i intern opplæring, sier etikkredaktøren.

NRK fikk kritikk for «Folkeopplysningen» og tv-serien «Reindrømmen». I begge disse konklusjonene var mindretallet uenig, og tok dermed dissens:

  • I januar fikk NRK kritikk for «Folkeopplysningens» program om kjernekraft etter punkt 3.2 i Vær varsom-plakaten, som handler om kildekritikk og kontroll av opplysninger. I programmet ble det sagt at Greenpeace hevdet at 600.000 i Ukraina døde på grunn av Tsjernobyl-ulykken, noe organisasjonen mente at ikke stemte. Les PFUs sakspapirer og uttalelse her.
  • I desember fikk NRK kritikk for ikke å ha vært klare nok om premissene (punkt 3.3) overfor en av deltakerne i dokumentarserien «Reindrømmen». Les sakspapirene og uttalelsen her.

– Gledens dag

I 2018 var det TV 2 som ble felt flest ganger i PFU, mens de i 2019 har gått helt fri.

Åtte NRK-saker ble behandlet i utvalget i fjor, mens TV 2 kun fikk én sak opp til full behandling, med konklusjonen ikke brudd.

– Det er en gledens dag, sier nyhetsredaktør Karianne Solbrække i TV 2 til Journalisten.

Hun sier at TV 2 har hatt sterkt fokus på presseetikk etter at de fikk flest fellelser i fjor.

– Vi lovet hverandre at vi skulle fokusere på dette, så jeg er glad for at vi nå står med null fellelser, sier Solbrække.

– PFU fungerer

Hun forteller at de har hatt kurs i presseetikk for både nye og mer erfarne journalister og redaktører.

– Sånn sett så fungerer PFU. Man blir jo ikke stolt av å komme på toppen av den verstinglista, så konsekvensen er at vi snakker mer om etikk, sier Solbrække.

Hun mener likevel at TV 2 har vært etisk bevisst også tidligere, og at 2019 er mer representativt for kanalen enn 2018.

– Selv om jeg gikk kanossagang i fjor, så kjente jeg på at det ikke var representativt for TV 2-nyhetene. Vi har generelt høyt fokus på presseetikk og diskuterer det nøye, så 2018 var et spesielt år med flere spesielle fellelser.

Solbrække trekker også fram at TV 2 ble frikjent i lagmannsretten i november, etter at tre journalister og én redaktør først ble dømt til å betale hjernekirurg Per Kristian Eide oppreisning for ærekrenkelser i tingretten. «Hjernekirurgsaken» ble felt for brudd på fire VVP-punkter tilbake i 2015.

Jevn fordeling

39 forskjellige publikasjoner fikk enten kritikk eller brudd i fjor. De fleste har fått bare én fellelse.

Det er ikke mye som skiller Stavanger Aftenblad og NRK fra andre mediehus. VG, Bergensavisa, Gudbrandsdølen Dagningen og Bergens Tidende (BT) ble alle sammen felt for brudd to ganger. BT fikk i tillegg kritikk én gang.

Tabellen nederst i saken viser hvor mange saker som har blitt felt i PFU, og ikke hvor mange punkter hver sak har blitt felt på. VG ble for eksempel felt på fem punkter i den mye omtalte dansevideo-saken. Det regnes likevel bare som ett brudd i denne statistikken, i og med at det er snakk om én sak.

Bedre på samtidig imøtegåelse

Journalistens opptelling viser imidlertid hvor mange ganger Vær varsom-plakatens punkt 3.2 og 4.14 har felt norske medier. Dette er punktene som omhandler kildekritikk og samtidig imøtegåelse, og er de som har felt flest redaksjoner de siste årene.

I 2019 var det punktet om kildekritikk (3.2) som felte flest, slik som i 2018. Norske medier ble felt 22 ganger (både brudd og kritikk) for punkt 3.2 i 2019 og 30 ganger i 2018.

I 2019 var det bare 13 fellelser etter 4.14 (samtidig imøtegåelse), som er en stor forbedring fra 2018 (21 ganger) og 2017 (23 ganger).

Utvalget ga full behandling og uttalelse i 101 saker i 2019, mot 122 i 2018 og 104 i 2017.

PFU-fellelser 2019

Publikasjon Brudd Kritikk 4.14-fellelse 3.2-fellelse Saker m/ full behandling
NRK22118
Stavanger Aftenblad3114
Bergens Tidende2116
VG224
Bergensavisen2112
Gudbrandsdølen Dagningen22
Klassekampen11112
Fredriksstad blad22
Raumnes1111
Bonytt11
Fædrelandsvennen13
Nettavisen112
NTB112
Bladet Vesterålen11
Josimar1111
Bodø Nu112
Sør-Varanger avis11
Fjordenes Tidene11
Enebakk Avis1111
Finansavisen1112
Lofotposten111
Bygdeposten11
Åndalsnes avis11
Smaalenenes avis12
Tidens krav1111
Firdaposten11
Dagen11
Lillesands-posten11
Sandefjords Blad111
Øksnesavisa1111
Agderposten111
Dagbladet12
Dagens Næringsliv114
Adresseavisen113
Sandnesposten111
Helgelands blad111
Oppland Arbeiderblad11
Dagsavisen Rogalands Avis111
Telemarksavisa112
TV 21
Demokraten1
iTromsø2
Folkebladet1
Haugesunds avis1
Tidsskrift for Norsk psykologforening1
Askøyværingen1
Aftenposten3
Fanaposten1
Moss avis1
Hamar Arbeiderblad1
Vårt Land2
iFinnmark/Finnmark Dagblad1
Avisen Agder1
VårtOslo1
Tidsskriftet Brannmannen1
Faktisk1
Journalisten1
Varden1
Sunnhordland1
Dagsavisen1
ABC Nyheter1
SUM37141322101