Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
I februar lanserte Facebook sitt Accelerator-program i Norden. Målet er, ifølge Facebook, å gi lokale medier hjelp med overgangen til det digitale markedet, og å finne nye inntektskilder. Programmet varer over ni måneder og er finansiert av Facebook, men det er det amerikanske selskapet Blue Engine som har ansvaret for prosjektet.
Søknadsfristen gikk ut 12. mars, og det er fire norske medier som er blitt tatt med i programmet og får et stipend på 50.000 dollar. Rundt 415.000 kroner i dagens kurs.
De norske mediehusene som er en del av programmet er Alvdal midt i væla, iHarstad, Avisa Lofoten, Nettavisen og Aller Media.
– Det er liv og død
Blant rådgiverne som skal lede Facebook-programmet er tidligere Schibsted-direktør og Aftenposten-redaktør Espen Egil Hansen. Han skal fungere som coach for Avisa Lofoten og fire andre lokalaviser fra Norden.
– Det blir delvis en opplæring hvor man steg for steg lærer å lykkes med digitale abonnement. Det er typisk fire stykker fra hver avis som får en coach og der vi har en ukessamtale. Og så er det litt opp til dem hvordan de vil bruke meg, sier Hansen til Journalisten.
For tiden jobber Hansen primært som rådgiver i utlandet mot større selskaper, men dette er første gang han jobber i Norge siden han gikk av som sjefsredaktør i Aftenposten.
Han sier arbeidet er meningsfylt fordi det er mye som står på spill for lokalavisene han veileder.
– Det gir meg en veldig energi, og det er lenge siden jeg har jobbet med lokalaviser. Det er liv og død nå. Det er utrolig viktig for dem å lykkes fordi det står om deres eksistens, sier Hansen.
Annonse
– Facebook er mer ydmyke nå
Hansens Facebook-kritikk er ikke ukjent, etter at han i 2016 gikk hardt ut mot tech-gigantens sensurering av Nick Ut sitt ikoniske bilde fra Vietnam-krigen. På spørsmål om hvordan det er å jobbe på et prosjekt finansiert av Facebook, svarer Hansen at han teknisk sett jobber for Blue Engine.
– Men min kritikk av Facebook står jeg for. Den var riktig og er delvis riktig nå. Jeg skal gi dem kreditt for at de har flyttet seg på viktige områder, sier han.
Hansen mener Facebook viser en annen holdning enn hva de hadde i 2016, men at det fortsatt er store utfordringer knyttet til deres rolle som stor, internasjonal aktør.
– Jeg synes de deltar i debatten om seg selv på et helt annet plan enn hva de gjorde. De gjør også en betydelig innsats på å moderere innhold. Likevel er ingenting løst, men jeg mener å se at de er mer ydmyke nå, sier han.