Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Fjoråret var et godt år for det høyreorienterte, alternative nettstedet Document.no, viser regnskapstallene for 2018.
På ett år har Document økt omsetninga med over én million kroner – til 3.882.000 kroner, mot 2.867.000 kroner i 2017.
– Vi er så heldige som har flinke medarbeidere som ikke bruker mer enn de får inn. Det er fornuftig, da tåler man mer, sier redaktør Hans Rustad til Journalisten.
Mange inntektskilder
Han sier det er flere inntektskilder som er årsaken til den økte omsetninga – det går bedre både med annonsesalget, boksalget, donasjoner, og salg av t-skjorter og liknende. Økonomiansvarlig Hanne Tolg opplyser at donasjoner er deres største inntektskilde, og i fjor hadde Document 13.237 donasjoner.
– De utgjør halvparten inntektene våre. Vi har nesten bare små bidragsytere, ingen rike onkler. Donasjonen gjør det veldig stabilt for oss, sier hun til Journalisten.
I tillegg har de hatt flere møter, som har vært bra for omdømmebygging, sier Rustad, som med Steve Bannon og Katie Hopkins.
– Møtene i seg selv gir ikke penger i kassen, men de gir mye opperksomhet og «goodwill». Det gir flere lesere og ringer i vannet, sier Rustad.
Document hadde i fjor et driftsresultat før skatt på 380.000 kroner, mot 332.000 kroner i 2017. Det er det beste resultatet siden starten i 2007. De tre siste årene har Document hatt et stødig overskudd, og i løpet av fjoråret har de økt egenkapitalen til 1,5 millioner kroner.
Nettstedet har den siste tida ekspandert til Danmark, med Dokument.dk. Der får de ny redaktør i august, ifølge Rustad. De ser også etter hvert mot Sverige.
– Meninga er at disse skal stå på egne ben, sier Rustad.
Selv om donasjonene skaper stabilitet, tror Tolg de vil trenge investeringer for å vokse.
– Det har tatt mange år å komme dit vi er nå. For å vokse trenger vi ferske penger og større investeringer.
I april i år ble det satt i gang en Twitter-kampanje der flere oppfordret annonsører til å fjerne annonser fra nettstedet, blant annet statssekretær Sveinung Rotevatn (V).
Redaktør Helge Lurås kalte det en «annonsesabotasje».
– Vi ser det som en sabotasje mot oss og mediemangfoldet i Norge, sa Lurås, og la til at nettstedet har tapt penger som følge av annonsørflukten.
Hans Rustad i Document opplyser at de ikke har opplevd en slik boikott.
– Men det er hårreisende at en statssekretær oppfordrer til en boikott av et nettsted, sier han.