NRK er klaget inn for en episode av Folkeopplysningen med programleder Andreas Wahl.
NRK er klaget inn for en episode av Folkeopplysningen med programleder Andreas Wahl.

Nå skal omstridt valgeksperiment behandles i PFU. Mener NRK har begått et demokratisk overtramp

Disse sakene skal opp i PFU i neste uke.

Publisert Sist oppdatert

På onsdag 27. januar skal Pressens Faglige Utvalg (PFU) ta stilling om NRK brøyt god presseskikk i Folkeopplysningens episode «Make Lillestrøm Great Again».

I programmet prøvde programleder Andreas Wahl å manipulere skolevalget på Lillestrøm videregående skole i forkant av kommunevalget høsten 2019.

Det er Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner (LNU) som har klaget inn NRK.

De klager med samtykke fra flere politiske ungdomspartier som stilte liste ved skolevalget på denne skolen, ifølge PFUs saksdokumenter.

LNU mener NRK har brutt Vær varsom-plakaten (VVP) på disse punktene:

  • 1.5, om pressens plikt til å beskytte
  • 3.2, om opplysningskontroll
  • 3.3, om klare premisser
  • 3.10, om falsk identitet

«Stikk i strid med plikten»

LNU mener i sin klage at NRK har begått et demokratisk overtramp, som er «stikk i strid med plikten pressen har til å påpeke og avsløre forsømmelser og overgrep fra myndigheter og institusjoner».

Folkeopplysningen opprettet falske kontoer på sosiale medier for å se om elevene var kritisk til informasjonen som kom derfra, skriver NRK i sitt tilsvar.

I tillegg opprettet de Facebook-sidene «Sunn fornuft Lillestrøm» og «Ungdomsinfo», som spredte ekte senterpartivennlige nyheter.

Eksperimentet gikk ut på å finne ut om elevene kunne bli påvirket til å stemme Senterpartiet, som var det partiet som hadde fått lavest oppslutning ved det forrige valget.

Dette er LNU svært kritiske til. De skriver dette i sin klage:

«Folkeopplysningens spredning av falske nyheter kan bidra til å svekke tilliten til etterrettelige og pålitelige medier. En presse som sprer ekte nyheter og riktig informasjon er den beste motgiften mot falske nyheter.»

Ikke enig

NRK er ikke enig i at de har brutt god presseskikk med dette programmet.

Les hele tilsvarsrunden her.

LNU mener NRK har begått et demokratisk overdtramp, men NRK på sin side mener at programmet nettopp var viktig får å sette søkelys på demokrati.

«Prosjektet skal vise at demokratiet kan være sårbart, også i et stabilt samfunn», skriver rikskringkasteren.

De viser også til at Folkeopplysningen i denne episoden ønsket å sette søkelys på hvordan man forholder seg til feilaktig informasjon og manipulasjoner i sosiale medier.

NRK skriver at dette ville de prøve ut i en «reell norsk virkelighet», fordi de trodde det ville føre til en mye bredere debatt, enn å bare gjengi eksempler fra utlandet.

I tilsvaret viser de også til at det ikke er noen konkrete eksempler på at Folkeopplysningens metoder har skadet ungdomspartiene.

Folkeopplysningen er produsert av Teddy TV.

Disse sakene opp i PFU:

1. LNU mot NRK

2. Karl Edvard Urheim mot NRK

3. Ronny Borge mot Saltenposten

4. Nina Steinkopf mot Dagbladet (Magasinet)

5. Vatne Capital AS mot Finansavisen

6.Solon Eiendom mot Finansavisen

7. Amund Pettersen mot Romerikes Blad

8. Buheii Vindpark mot Avisen Agder

9. Rune Andreassen mot Sarpsborg Arbeiderblad

10. Kåre Løvstakken mot Helgelands Blad

11. Per Magne Barmoen mot Hamar Arbeiderblad

12. Femur Bygg AS ved Odd Petter Leknes mot Helgelands Blad

Powered by Labrador CMS