Anna B. Jenssen forlater DN til fordel for Morgenbladet. Fartein Rudjord / Dagens Næringsliv.
Anna B. Jenssen forlater DN til fordel for Morgenbladet. Fartein Rudjord / Dagens Næringsliv.

Håper på fortsatt vekst

Anna B. Jenssen har gjort seg noen tanker om hvordan Morgenbladet skal klare det.

– Men jeg tror jeg skal dele tankene mine med de jeg skal jobbe sammen og ikke bombastisk utbasunere noe her, sier Morgenbladets nye sjefredaktør og administrerende direktør på telefonen.

Tilbake

Det er gått fire timer og seks tapte anrop fra Journalisten siden Anna B. Jenssen ble introdusert som avisens nye leder. Jenssen vender «hjem» igjen etter seks års utlendighet i Dagens Næringsliv. Først som journalist i Etter Børs, deretter som redaksjonssjef i D2. Før det var hun redaktør i nettopp Morgenbladet.

Avisen hun tar over etter Alf van der Hagen har hatt kontinuerlig opplagsvekst siden 1994 og frem til i dag.

- Jeg tar over en kjempesuksess, så jeg tror ikke leserne skal vente seg radikale omlegginger, men jeg har gjort meg noen tanker om foredlingen av journalistikken, sier hun.

Morgenbladet skal være avisen for dem som ønsker å følge samfunnsdebatten i stoffområdene avisen dekker. Det skal fortsatt være tyngde på analyse og bakgrunn, men det skal ikke bare være kommentarer.

Polere på suksessen

Jenssen tror at uansett så vil kvalitetsjournalistikk selge, og ønsker leserne den grundige og velinformerte avisen, mener hun Morgenbladet er den de vil ha. Uansett, sier hun, har avisen gjort en god jobb på dette området.

– Kan det være snakk om å utvide publikumsgruppen avisen henvender seg til for å øke opplaget videre?

– Det er mulig å se for seg alle type scenarier, men jeg tror jeg skal ta det i samarbeid med dem som jobber i avisen og ikke her. Det vil uansett være snakk mer snakk om en polering enn omlegging.

Jenssen sier hun gjennom arbeidet i DN har lært seg å formidle kompliserte historier på en mer tilgjengelig måte takket være featureredaktør Gry Egenes, og lært seg å jobbe med det visuelle uttrykket og de mer kommersielle sidene av avisproduksjon.

Det er ting hun trolig tar med seg inn i Morgenbladet når hun begynner der en gang i høst. Nøyaktig når, er hun ikke sikker på ennå.

Powered by Labrador CMS