Medieforsker Erik Wilberg ved BI har spurt ledere i norske aviser om hvordan koronakrisa påvirker dem.
Medieforsker Erik Wilberg ved BI har spurt ledere i norske aviser om hvordan koronakrisa påvirker dem.

Redaksjonelle ledere i avisene:
Nesten halvparten sier det er aktuelt med permitteringer

Langt større andel av de kommersielle lederne sier det samme i ny undersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg har aldri sett maken. Det er en helt unik situasjon som vi aldri har vært med på tidligere, sier medieforsker Erik Wilberg ved Handelshøyskolen BI.

Han har nettopp ferdigstilt en undersøkelse om hvordan koronakrisa påvirker avisene, der over hundre toppledere har svart.

– Ved finanskrisa i 2008 og bankkrisa 1987 gikk livet som før og hele samfunnet var ikke stengt sånn som nå. Nå er inntektssiden så til de grader nedstengt. Det er vanskelig å ha soliditet til å komme seg gjennom en slik krise, sier han videre.

Varsler permitteringer

I forrige uke omtalte Journalisten foreløpige svar som hadde kommet inn til Wilberg. Nå har han ferdigstilt undersøkelsen, og dobbelt så mange har svart siden forrige omtale.

To tredeler sier at det er aktuelt med permitteringer i staben nå. 20 prosent sier de er usikre, mens 14 prosent sier «nei».

105 har svart på undersøkelsen, som er en svarprosent på 46 prosent. 32 prosent av dem er redaksjonelle ledere, 23 prosent av dem er forretningsmessige ledere, mens 45 prosent er begge deler.

Så mange av dem sier det er aktuelt med permitteringer:

  • 45 prosent av de redaksjonelle lederne.
  • 84 prosent av de forretningsmessige lederne.
  • 70 prosent av de som er begge deler.

– Undersøkelsen min viser at det er færre som tenker på permitteringer blant de redaksjonelle lederne, sier Wilberg.

Han tror likevel at det også vil komme permitteringer blant de redaksjonelt ansatte i avisene.

– De vil nok forsøke å bevare det redaksjonelle uttrykket i det lengste, i og med at lesingen er på topp, sier han.

Annonsenedgang preger alle

At koronakrisa fører til økonomiske tap for avisene, kommer tydelig fram i undersøkelsen.

De har blitt spurt om «Hvordan utvikler situasjonen seg nå for de ulike sidene av virksomheten - koronasituasjonen tatt i betraktning?». De kunne velge mellom svaralternativer på skalaen fra «meget negativt» til «meget positivt».

  • Over halvparten svarer at situasjonen er «meget negativ» angående annonser på både desktop og mobil, mens en tredel sier at den er «noe negativ».
  • 84 prosent oppgir at situasjonen for annonser i papiravisa er «meget negativ». 13 prosent oppgir «litt negativ», tre prosent svarer at det er ingen endring, mens ingen kan melde om noe positivitet.
  • 62 prosent oppgir at lønnsomheten totalt sett er «meget negativ», 34 prosent at den er «litt negativ» og tre prosent sier at det er ingen endring.

Flere lesere

Medielederne melder også om positive nyheter i undersøkelsen. Det er flere som leser avisene, kan de fortelle.

  • 66 prosent oppgir at situasjonen er «meget positiv» angående lesingen på mobil/nettbrett, og litt over halvparten gjør det samme angående lesing på desktop.
  • Over halvparten oppgir også at situasjonen er «litt positiv» angående utviklingen i antall digitale abonnementer, mens 23 prosent sier at den er «meget positiv»