Konsernsjef Are Stokstad i Amedia presenterte blodrøde resultattall onsdag. Foto: Birgit Dannenberg.

Amedia taper penger på avisdriften

Konsernet som helhet tapte 52 millioner kroner før skatt i første kvartal.

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det kommer fram av resultatet som mediekonsernet la fram onsdag. Konsernet fikk samlet redusert inntektene med 50 millioner kroner fra 1,22 milliarder kroner i fjor til 1,17 milliarder kroner i årets første kvartal. 

Driftsresultatet er ned fra 36 til 13 millioner kroner - en nedgang på 64 prosent. Før skatt endte resultatet for konsernet som helhet med et underskudd på 36 millioner kroner, mot noe som er 20 millioner kroner svakere enn i fjor.

Minus på avis

På avisdriften tapte konsernet penger i første kvartal. For ett år siden endte driftsresultatet for virksomhetsområdet Lokale medier på 30 millioner kroner i pluss. I år tapte Amedia én million kroner på denne virksomheten.

For bare to år siden tjente Amedia 89 millioner kroner på avisene i første kvartal alene.

Annonseinntektene på papir falt ifølge konsernet med 12,1 prosent, vel 37 millioner kroner. De digitale inntektene har økt med 24,3 prosent, men selskapet skriver at disse kompenserer i liten grad for bortfallet av inntekter på papir. 

– Totale annonseinntekter gikk ned med 7,8 % i kvartalet. God kostnadskontroll har bidratt til å begrense resultateffekten, heter det fra selskapet.

Det meldes om en betydelig nedgang i papirannonseinntektene.

– Kvartalet er preget av tre tydelige tendenser: 1) Stabil utvikling innenfor merkevareannonser, 2) et betydelig fall i omsetningen av rubrikkannonser på papir, spesielt innen områdene stilling og øvrig rubrikk, samt 3) betydelig bruker- og inntektsvekst digitalt. Derfor lanserer vi flere nye digitale vekstinitiativ samtidig som arbeidet med kostnadsreduksjoner intensiveres, sier konsernsjef Are Stokstad i meldingen.

Det understrekes at Amedia tar kostnadene på alvor. Konsernet er i gang med å kutte en halv milliard kroner for å tilpasse kostnadene.

Se Journalistens dekning av Amedia-kuttene.

Trykk bidrar positivt

Konsernet fremhever satsing digitalt. I mai lanseres en ny digital innloggings- og betalingsløsning under navnet aID. Som tidligere varslet skal alle konsernets aviser ha innført betalingsløsninger på nett.

Virksomhetsområdene som bidrar med pluss i regnskapet, er Trykk Norge og distribusjon og Trykk Russland. Samlet bidrar de positivt med 43 millioner kroner til driftsresultatet.

Oppkjøpet av 1881 bidrar med 9 millioner kroner, mens Annen virksomhet trekker ned med 22 millioner kroner på driftsresultatet.

Tidslinjen under viser utviklingen i Amedias kuttprosess.

Powered by Labrador CMS