Pål Nisja-Wilhelmsen i Nettavisen. Arkivfoto: Glenn Slydal Johansen
Pål Nisja-Wilhelmsen i Nettavisen. Arkivfoto: Glenn Slydal Johansen

Nettavisens Pål Nisja-Wilhelmsen er årets netthode 2017

Priser også til VG og Sunnmørsposten.

Publisert Sist oppdatert

Nettavisens Pål Nisja-Wilhelmsen vant prisen under avslutningen av Netthodenes årskonferanse i Oslo tirsdag ettermiddag. Nisja-Wilhelmsen har jobbet i Nettavisen siden 1998 og er i dag direktør for forretningsutvikling og innovasjon.

Prisen ble delt ut av nyvalgt NONA-leder Monica Lid, som for øvrig har Nisja-Wilhelmsen som nestleder i det nye styret.

– Vi har i år kåret en vinner som gjennom rundt 20 år har stått i bresjen for å utvikle en rekke nye tjenester, mange av de som vi i dag kjenner godt. Dessuten står han fortsatt i en spydspissrolle for å få frem stadig nye digitale påfunn og innovasjon som gleder oss på digitale flater, både de redaksjonelle og de kommersielle. Prisvinneren har aldri vært redd for å tenke utenfor boksen, og har i en årrekke bidratt til at Nettavisen har vært en game changer, riktignok plagsom for noen konkurrente, blant norske digitale medier, heter det fra juryen.

Tidligere vinnere av netthodeprisen inkluderer Svein-Erik Hole fra Teknisk Ukeblad, Gunnar Stavrum fra Nettavisen og Sindre Østgård, da NRK.

Ny pris til tvangsloggene

VG tok hjem prisen i kategorien Årets beste digitaljournalistikk stor redaksjon for «Tvangsloggene», som tidligere i år vant graveprisen Skup.

– VG avslørte massive lovbrudd, omdiskuterte begrunnelser og grov svikt i dokumentasjonen da norske sykehus brukte beltetvang mot pasienter i 2015. VG hadde da fått innsyn i tvangsprotokollene fra samtlige sykehus i Norge. Det er første gang disse håndskrevne dokumentene har blitt utlevert. Her er det brukt omfattende digitale virkemidler både i datainnsamling, databearbeiding og presentasjon. Prosjektet er utmerket eksempel og forbilde for hvordan digitaliseringen kan utnyttes, uttaler juryen.

Hederlig omtale gikk til NRKs «Purk eller skurk», «Gutten i plastposen» av Dagbladet og Adresseavisen for prosjektet «Snapper fra skoledagen».

Les også:

• Det norske folk har sammenlagt brukt nesten 10 år på å lese «Gutten i plastposen»

• NRK vil unngå «VM i nerding» i podcasten «Purk eller skurk?»

Millionbonus

Prisen for Årets beste digitaljournalistikk 2017 liten redaksjon gikk til «Millionene du ikke fikk vite om» av Sunnmørsposten.

– Graveprosjektet avslørte uheldig praksis med bonuser innen Helse Midt-Norge. Det er utført et omfattende arbeid for å samle og systematisere data som ikke lett tilgjengelig. I den digitale presentasjon er det utnyttet mange gode visuelle virkemidler som løfter saken og gjør et sammensatt materiale lett å lese. Saken tar for seg millionbonuser som er blitt betalt til nøkkelpersoner i tillegg til lønn for at de ikke skal slutte i jobben på kritiske tidspunkter, heter det fra juryen.

Nettavisens mannredaksjon Side3 for prosjektet «Elbiler: Rekkevidde og pris» fikk hederlig omtale.

Les også: Lek og alvor i #smplab

Juryen har bestått av høyskolelektor Tormod Utne fra Høgskulen i Volda, utviklingsdirektør Ann Bækken i Amedia og medieforsker Jens Barland.