RASSHØL-FOREDRAG: Hans-Petter Nygård-Hansen fra Geelmuyden.Kiese innledet kompetanseuka i Trønder-Avisa med foredraget "Rause rasshøl". Foto: Monica Irén Solberg Susegg, Trønder-Avisa

Salg av feriested ga tidenes digitalsatsing

40 kurs og seminarer på ei uke for alle ansatte i Trønder-Avisa, mens vikarer holder produksjonen i gang.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Denne uka arrangerer Trønder-Avisa kompetanseuke for alle sine ansatte, med fokus på digital kompetanseheving i alle ledd. Tiltaket utgjør den største satsingen på digital utvikling i bedriftens historie, ifølge en pressemelding.

Kompetanseuka startet mandag morgen med felles frokost, kick off og foredrag av rådgiver i Geelmuyden.Kiese, Hans-Petter Nygård-Hansen. Han snakket om den digitale utviklingen på nett og sosiale medier. Til sammen vil ansatte i Trønder-Avisa ha anledning til å delta på 40 forskjellige kurs i løpet av ei hektisk uke.

Feriested ble kompetansetiltak

– Vi solgte feriestedet som avisa eide og etter forslag fra fagforeningene ble vi enige om å bruke 500.000 kroner av overskuddet på salget til kompetansetiltak. Kompetanseuka er et av disse tiltakene, og vi vil ha en tilsvarende uke på nyåret, sier sjefredaktør og administrerende direktør Arve Løberg i Trønder-Avisa.

Men avisa må ut, selv om alle ansatte skal få faglig påfyll. For å ivareta daglig drift leier Trønder-Avisa blant annet inn vikarer for at flest mulig skal kunne få muligheten til å delta.

– Vi bruker vikarer i flere avdelinger, noen må jobbe litt ekstra overtid og noen kombinerer kurs og jobbing. Men alle har vært svært positive, forteller Løberg.  

Intern stolthet

Planen er at kompetanseuka skal kombinere det sosiale med kompetanseheving. Trønder-Avisa ønsker Ifølge pressemeldingen å bygge en intern stolthet og fellesskapsfølelse, samtidig som de ønsker å bli best i klassen digitalt.

– Vi har knyttet til oss flere meget kompetente og spennende eksterne foredragsholdere og kursledere, i tillegg til at vi benytter oss av interne krefter som er positive til å lære bort og dele sin kunnskap, forteller Løberg og nevner Erik Thorstvedt, redaksjonell leder i Stampen Media Group og tidligere sjefredaktør i Göteborgs-Posten Jonathan Falck, ansvarlig redaktør i Hallingdølen Bjarne Tormodsgard og Pelle Sandstrak.

Inviterte lærere

Kursene er åpne for alle ansatte i både Trønder-Avisa og tilhørende lokalaviser, men også personer utenfor mediehuset er invitert inn til noen av foredragene. Avisa inviterte blant annet alle lærere i distriktet til å overvære åpningsforedraget mandag.

Kompetanseuka avsluttes med middag, fest og underholdning fredag kveld. Da deles det også ut to digitale stipend internt i bedriften.

Trønder-Avisas kompetanseuke kan følges på Twitter, Facebook og Instagram: #kompeTAnseuka

 

Powered by Labrador CMS