– For tidlig å avlyse avisdøden

– Mediefolk har en tendens til å overvurdere endringer på kort sikt og undervurdere de langsiktige konsekvensene, sier Henrik Schultz.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Da opplagstallene for aviser og blader ble offentliggjort 17. februar, var både print og eter fulle av kommentarer hvor ledelsen i mediebedrifter forklarte opp- eller nedgang. For de fleste sjefredaktører og medieeiere handlet det om et bekymringsverdig opplagsfall fra 2007 til 2008.

– Med unntak av VG og Dagbladet, opplevde MBL-medlemmene likevel ingen dramatisk nedgang i fjor. Derimot ser vi en langsom tendens med en underliggende akselererende trend som aviseiere har all grunn til å bekymre seg for. Det er for tidlig å avlyse avisdøden, hevder Schultz, medieanalytiker i meglerhuset Argo Securities.

Avgrunnen venter

Mest pessimistisk er han på vegne av tabloidene.

– For deres papirutgaver tror jeg mer på avgrunnen enn en framtid. Til gjengjeld er de bedre enn andre aviser til å konvertere sin journalistikk til nettet, slik at merkenavnet kan leve videre, sier Schultz som mener at de underliggende utviklingstrekkene tyder på en tøff framtid også for andre «alminnelige» aviser.

– Det blir vanskeligere å selge aviser, og det blir vanskeligere å rekruttere lesere. Konsekvensen er at det også vil bli tøffere å selge annonser, slik at de standardiserte titlene vil slite. Og blant disse vil det gå verst ut over de mindre.

Derimot tror han at nisjeaviser kan klare seg bedre i årene som kommer.

– Totalt leser folk færre aviser, men trolig flere spesialaviser. Og her kan det være et større annonsemarked som foreløpig ikke er tatt ut. Annonsørene vil kunne nå sine målgrupper i større grad enn de gjør i allmennavisene.

I sin desperate kamp mot et stort og vedvarende opplagsfall har Dagbladet signalisert nok en redaksjonell omlegging i vår, med større fokus på kultur og debatt.

Schultz tror ikke Dagbladets varslede nye profil vil innebære en trussel for opplagsvinner Morgenbladet, like lite som han tror at Morgenbladets vekst kan «blokkere» markedet for et mer kulturrettet Dagbladet.

Plass til begge

– Det er nok en viss overlapping blant lesere, men Morgenbladets profil er fortsatt såpass spesiell at det vil være rom for en avis til med litt bredere kulturpreg. Dessuten tror jeg Morgenbladet snart har nådd en topp, med mindre de også velger å endre sin profil for å nå flere lesere. Men å jakte nye lesere uten å tape gamle kjernelesere, er en vanskelig balansegang.

Powered by Labrador CMS