Helge Holbæk-Hanssen er fagsjef i Mediebedriftenes Landsforening. Foto: Birgit Dannenberg
Avisene taper sju prosent av leserne
Sterk nedgang også for nisjeavisene, for første gang på mange år.
– Det er ingen tvil om at de papirbaserte avisproduktene sliter med å holde på sine lesere, uttaler Helge Holbæk-Hanssen, fagsjef i Mediebedriftenes Landsforening.
To tredjedeler av avistitlene som måles i TNS Gallups Forbruker & Media har lesernedgang, viser lesertallene (pdf) som offentliggjøres i dag. Nedgangen er totalt på sju prosent.
De rene løssalgsavisene og helgeutgavene går mest tilbake, men det nye i år er altså at nisjeavisene faller kraftig. De større regionavisene og de mange lokalavisene har samlet sett også tilbakegang, men i langt mindre grad.
Den ferske målingen viser at 75 prosent av befolkningen over 12 år fortsatt leser minst én papiravis daglig (79 prosent på hverdager). 88 prosent leser minst en papir- eller nettavis daglig. Nettutgavene har fortsatt vekst, som imidlertid toppes av mobilutgavene.
Mediehusenes samlede oppslutning er stabil, viser de ferske tallene.
Løssalgsavisene faller mest
I likhet med opplagsutviklingen er det løssalgsavisene som har størst nedgang. Dagbladet har en nedgang på 15,5 prosent, mens VG taper 12,6 prosent. Lyspunktet for disse titlene er en sterk vekst for alle mobile tjenester.
Bergensavisen, som også har en stor andel løssalg, taper også mange lesere.
De større regionavisene har en langt bedre utvikling. Aftenposten, Adresseavisen, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad taper noen lesere, men nedgangen er langt mindre (mellom to og sju prosent). De mange lokalavisene har en samlet nedgang på 4,7 prosent.
Veksten i lesertall for Morgenbladet og Klassekampen har stoppet opp. Andre nisjeaviser, som Dagens Næringsliv, Finansavisen, Vårt Land og Nationen har tilbakegang. Totalt taper nisjeavisene 8,1 prosent.
Stabilitet for mediehusene
Mediehusenes samlede oppslutning er stabil. Veksten i nett- og mobildekningen oppveier nedgangen i lesertallene for papirutgavene. Men veksten på de nye plattformene skaper ikke lenger vekst for mediehusene. Unntaket er Aftenposten, som samlet sett øker tilslutningen.
Det nye er veksten på mobilutgavene. Selv om dekningsandelen fortsatt er lav, er veksttakten stor. For eksempel hadde VG Nett en trafikkvekst på 152 prosent fra uke 24 i 2009 til samme uke i år.
Fortsatt på verdenstoppen
Holbæk-Hanssen viser til at Norge fortsatt er på verdenstoppen i aviskonsum. I den siste statistikken fra World Association of Newspapers (»World Press Trends 2010») rangeres Norge på toppen.
– Vi har igjen gått forbi Japan. I tillegg utvikler de tradisjonelle avishusene stadig nye produkter på andre plattformer. Dette gjør at mediehusene beholder sine sterke posisjoner i de respektive markedene, sier han.
Ny indeks
Lesertallene som presenteres i dag er de vanlige lesertallene fra Forbruker & Media. Avisene har investert i en ny indeks som vil gi markedet mer grundigere informasjon om aviskanalen. Disse tallene vil bli presentert når hele indeksen er klar, 21. oktober.
Avisene øker også sitt utvalg fra 30.000 intervjuer til 45.000. De tallene som presenteres i dag er basert på knappe 38.000 intervjuer i perioden august 2009 til juli 2010. Tallene sammenlignes med rapporten for ett år siden (perioden august 2008 til juli 2009).