Steinar J. Olsen. Foto: Stormberg.
Steinar J. Olsen. Foto: Stormberg.

Mot slutten for pressemeldinger

Dersom du er journalisten som mener pressemeldinger er viktige, da bør du lese denne saken.

Publisert   Sist oppdatert

Mandag var det klart. Etter ti år med egen peker for pressemeldinger på Stormbergs hjemmeside, ble den forkastet. Det er liten vits i å ha noe som ikke fungerer, mener gründer og daglig leder Steinar Olsen. Nå skal det fokuseres på sosiale medier, for der snubler journalistene over nyheter fra Stormberg til stadig, forteller Olsen.

– Av de drøyt 10.000 som følger Stormberg i sosiale medier er det mange fra medieverden. Så journalistene plukker selv opp nyhetssaker der, og det skjer uten at vi har gått ut med pressemelding. Hadde vi opplevd stor interesse rundt pressemeldingene våre så ville vi ikke lagt ned den tjenesten.

Storbruker

De siste årene har det vært få meldinger som er gått ut fra selskapet. Det har heller vært sporadisk. Olsen forklarer at det har vært mange som mener han ikke burde slutte med å sende ut pressemeldinger, fordi dette er en viktig kommunikasjonsform mellom pressen og industrien.

Selv mener han det er veldig individuelt fra bedrift til bedrift og viser til at Stormberg aldri har vært en storbruker av pressemeldinger.

Olsen viser til sist lørdag. På bloggen sin takket han alle som hadde bidratt i diskusjonen om hvor i Bergen selskapet skal etablere ny butikk. Et par timer etter kontaktet Bergens Tidende ham.

– Det var en journalist i BT som fanget opp dette på Twitter og sendte meg melding på twitter. Journalister er på hogget og følger godt med i sosiale medier. Dette er en mer fremtidsrettet måte å kommunisere med media på. Det gir større dialog, og journalistene slipper å forholde seg til info som er formulert av bedriften.

Målrette

Som journalist har kommunikasjonsrådgiver Jarle Aabø lest noen tusen pressemeldinger, og nesten alle har gått rett i søppelbøtta. Ofte fordi de har vært dårlig utformet eller rett og slett ikke målrettet nok.

– En pressemelding er et av mange informasjonsverktøy, og når vi velger det formatet i kommunikasjon er det ut fra en bevisst strategisk tanke. Skal pressemeldingene ha noen misjon må de målrettes til de journalistene man ønsker, sier Aabø.

Han mener at NTB og Hugins tjenester er bra om man ønsker å nå bredt, men ikke om målet er å treffe en spesifikk målgruppe. Det er ikke ofte han selv tar pressemeldingen i bruk, men de skrives ofte og brukes som et notat for talsmannen for saken.

I seg selv mener Aabø pressemeldingen ikke har noen stor verdi, men ved riktig bruk kan den ha det. Men mindre innholdet er dårlig kommunisert da.

– Har du en sak du ønsker minst mulig oppmerksomhet rundt, kan du bevisst lage en dårlig pressemelding som sendes ut til hytt og her. Da har man ikke kommunisert noe, og får heller ingen oppmerksomhet.