KONKURRENTER: Avisene deres sliter med opplag og økonomi, men Trine Eilertsen og Anders Nyland lover fullt trykk i konkurransen om publikum. Foto: Paul S. Amundsen
KONKURRENTER: Avisene deres sliter med opplag og økonomi, men Trine Eilertsen og Anders Nyland lover fullt trykk i konkurransen om publikum. Foto: Paul S. Amundsen

Vaktbytte i Bergen

De nye sjefredaktørene er enige om mye, men lover fortsatt beinhard konkurranse om lesere og annonsører.

Publisert   Sist oppdatert

Mediene i kremmerbyen Bergen opplever spennende og utfordrende tider, med finanskrise, Media Norge-etablering og nye koster i Bergens Tidende og Bergensavisen.

Et møte mellom Trine Eilertsen (39) og Anders Nyland (33) blir mer preget av like tanker enn av duell. De to er grunnleggende enige om at hovedoppgaven deres er å konkurrere om godt, journalistisk innhold, mest mulig fornuftig fordelt mellom papir, nett og andre plattformer.

BT og BA har felles distribusjon, og det er en realistisk mulighet for at BA begynner å trykke hos konkurrenten. Et redaksjonelt samarbeid, eller former for stoffmessig teigdeling, kommer imidlertid ikke på tale.

Blir gode av konkurranse

– Vi blir gode aviser ved å konkurrere og bite hverandre i leggen. Sløvere kniver i konkurransen fører bare til at vi begge blir mer laidback, sier Nyland, som gleder seg som et barn til å lede BAs redaksjonelle satsinger.

Eilertsen nikker.

– Vi i BT måtte skjerpe oss på krimjournalistikk for noen år siden, fordi BA slo oss på området. Så her blir det full oppmerksomhet på å produsere det beste innholdet, fastslår hun.

Mediebyen

Eilertsen og Nyland var i fokus på en frokostsamling som trakk hele 130 lokale næringsdrivende onsdag. Temaet for møtet i regi av Bergen Næringsråd/Nordiske Mediedager var utsiktene for Bergen som medieby (se omtale på Journalisten.no).

Også lederne for de andre store mediebedriftene i Bergen, TV 2-sjef Alf Hildrum, regionredaktør Unni Arnøy i NRK Hordaland og konsernsjef Didrik Munch i Media Norge, uttrykte større optimisme enn pessimisme på møtet.

Fire nye sjefer

Eilertsen overtok styringen av redaksjonene i mediehuset BT i desember. Sondre Gravir (31), med erfaring fra direktørjobber i Schibsted og Stavanger Aftenblad, er på plass som BTs nye administrerende direktør.

Nyland rykker 1. april inn som sjefredaktør i BA, fulgt av nykommer nr. fire på ledernivå i Avis-Bergen, administrerende direktør Veslemøy Fredriksen (37).

I motsetning til redaktøren er hun bergenser, med fartstid som markedssjef i Aftenposten fra 2002 til 2005.

– BT skal engasjere og gi ny innsikt hver dag, det er vår visjon. Vi jobber med å styrke den vesentlige journalistikken. Vi har verdens beste utgangspunkt for å bli sterkere og bedre, og har en unik konkurransesituasjon med BA. Vi to dominerer, og aviser utenfra klarer ikke å komme i posisjon her i byen, forklarer Eilertsen.

Konservative

De nye sjefredaktørene er også enige om at impulsene til å lage godt innhold i stor grad må hentes utenfor mediehusene. Både Eilertsen og Nyland akter å finne ut mest mulig om hva befolkningen – og næringslivet – i Bergen ønsker av redaksjonene deres. Det betyr ikke at de akter å lage saker etter ønskekonsertprinsippet.

– BT skal ikke være leserstyrt på den måten. Men avisfolk er noen av de mest konservative når det gjelder å utforme nye redaksjonelle produkter. Derfor må vi ut av huset for å undersøke om leserne er fornøyde med det vi gir dem, sier Eilertsen.

Nyland supplerer:

– Vi må basere oss på kunnskap og ikke på tro. Lesermarkedet er en av flere kunnskapskilder i utformingen av vår journalistikk.

Avviser annonsesamarbeid

Bergens Næringsråds ønske om et annonsesamarbeid mellom BT og BA (se egen sak) blir blankt avvist av begge.

– Det virker veldig urealistisk. Vi må konkurrere om annonsene og inntektene. Det vil også bidra til å gjøre oss begge bedre, poengterer Eilertsen.

Både hun og Nyland håper på en lang framtid for papiravisen, men er forberedt på at dens relative posisjon i forhold til de digitale mediene vil svekkes.

 

Les hva Trine Eilertsen og Anders Nyland mener om sin egen avis og konkurrenten på de neste sidene.