Bildbyråns fotograf Vegard Grøtt på banen etter fotballandskamp mellom Norge og Belgia 2. september.
Bildbyråns fotograf Vegard Grøtt på banen etter fotballandskamp mellom Norge og Belgia 2. september.

Her går Bildbyråns fotograf i NFF-klær: Litt uryddig, mener NTB-sjef

Ikke rolleblanding, svarer Bildbyrån-fotografen.

Publisert Sist oppdatert

Det har gått fem år siden det svenske bildebyrået Bildbyrån startet eget kontor i Norge, og fikk med seg tre tidligere NTB-fotografer på laget. De hadde som mål å utfordre NTB, den gang Scanpix, om å bli den største og beste leverandøren innenfor sportsfotografi i landet.

Det norske kontoret teller i dag kun en person, fotograf Vegard Wivestad Grøtt. I 2019 trakk de andre to fotografene, Jon Olav Nesvold og Fredrik Varfjell, seg ut.

Bildbyrån Norge i 2018. F.v: Vegard Wivestad Grøtt, Fredrik Varfjell og Jon Olav Nesvold.

Bildbyrån Norge i 2018. F.v: Vegard Wivestad Grøtt, Fredrik Varfjell og Jon Olav Nesvold.

Daglig leder i Bildbyrån Sverige, Niklas Larsson, erkjente den gang at konkurransen hadde vært tøff. For å få ting til å gå rundt åpnet de opp for at Bildbyrån Norge skulle levere kommersielt innhold, i tillegg til det redaksjonelle.

– Det er ein problematikk der, men det har fungert bra i Sverige. Så lenge ein er medvitne rundt det, skal det gå an å ikkje blande korta, sa Nesvold til M24 i 2019.

Bildbyrån Norge er nå offisiell leverandør av bilder til blant annet Norges Fotballforbund (NFF) og Friidrettsforbundet, samtidig har de TV 2 og Aftenposten på den redaksjonelle kundelista. Forbundsavtalene gjør at de får eksklusiv tilgang til utøverne både før, under og etter kamper og konkurranser.

– Uryddig

På bilder fra landskamp mellom Norge og Belgia 2. september, kan man se Bildbyråns fotograf på banen ikledd NFF-klær.

Det får leder for visuell avdeling i NTB, Christina Dorthellinger, til å reagere når Journalisten spør henne om saken.

– Det blir litt uryddig, for det er ikke godt å si om jobben er kommersiell eller redaksjonell. Var det NTB som hadde den avtalen ville det vært en kommersiell avtale, og vi ville jo da ha forsøkt å være tilstede med fotojournalister samtidig, sier hun til Journalisten.

Hun er kritisk til hvordan Bildbyråets fotograf kler seg på jobb.

– De har jo på seg det de har på seg, og da sender de et helt feil signal. Vi ville nok ikke ha hatt på oss antrekket, om vi var tilstede der ville vi ha brukt pressevester og NTB-tøy, sier hun.

Leder for NTB visuell, Christina Dorthellinger Nygaard.
Leder for NTB visuell, Christina Dorthellinger Nygaard.

Dorthellinger forklarer at NTB har delt opp sine bildeoppdrag i to. En redaksjonell og en kommersiell.

Vær varsom-plakaten om rolleblanding

2.2 Redaktøren og den enkelte redaksjonelle medarbeider skal verne om sin uavhengighet, integritet og troverdighet. Unngå dobbeltroller, verv, oppdrag eller bindinger som kan skape interessekonflikter eller føre til spekulasjoner om inhabilitet.

2.3 Vis åpenhet om bakenforliggende forhold som kan være relevante for publikums oppfatning av det journalistiske innholdet.

2.6. Svekk aldri det klare skillet mellom journalistikk og reklame. Det skal være åpenbart for publikum hva som er kommersielt innhold. Skillet skal være tydelig også ved lenking eller andre koblinger. Avvis kommersielt innhold som kan forveksles med det enkelte mediums journalistiske presentasjon.

2.7 Journalistisk omtale av produkter, tjenester, merkenavn og kommersielle interesser, også mediets egne, skal være journalistisk motivert og ikke fremstå som reklame. Oppretthold et klart skille mellom markedsaktiviteter og redaksjonelt arbeid. Gi aldri tilsagn om journalistiske motytelser for reklame. Unngå ukritisk videreformidling av PR-stoff.

– Bør merkes tydeligere

Hun mener Bildbyråns bilder bør merkes tydeligere når de brukes av mediene.

– Det viktigste er at, om det finnes flere konkurrenter i et marked, må de være tydelige på hva de leverer. Sport er et område hvor det er litt utydelig hva som er hva. Vi har litt å gå på for å heve kvaliteten på sportsjournalistikken rent prinsipielt.

– Men det er jo deres valg, og om dette er en kommersiell avtale er det jo ikke noe som er galt i det, men da bør det merkes som kommersielle bilder.

Bildbyråns avtale med NFF gir dem eksklusiv tilgang. De er tilstede på lukkede treninger, og følger landslagene tett både før under og etter kampen. Ifølge Dorthellinger deler Bildbyrån på bildene, men er ikke en del av en pool-ordning. NTB har ikke tilgang til bildene Bildbyrån leverer.

– Prinsipielt mener jeg at, uansett om det handler om sport eller nyheter, bør alle få den tilgangen de trenger for å følge med og dekke nyhetshendelser på et tilfredsstillende og objektivt nivå, sier hun.

Et krav fra UEFA

Journalisten har forelagt uttalelsene fra NTB-redaktøren for Bildbyrån-fotograf Vegard Grøtt.

Ifølge Grøtt er det et krav fra UEFA at han går med NFF-klær når han dekker landslagssamlinger. Han mener også det er vanlig praksis hos andre nasjoner der fotografer eksempelvis er ansatt hos Getty Images.

Han mener det ikke er snakk om en rolleblanding.

– Eg står verken på lønningslista til NFF eller arbeider under kommersielle begrensninger. NFF henter bilder frå vår bildebank på lik linje som våre redaksjonelle kunder. Det er altså Bildbyrån som setter dagsorden, ikkje omvendt, sier han til Journalisten som svar på kritikken.

– Om Dorthellinger synst skillet er uklart, tar me gjerne ein prat om dette, men også Bildbyrån foretrekker ta slikt på tomannshånd og ikkje via media. Me har ikkje fått nokon henvendelsar frå NTB på dette temaet.

– Korleis me merker opp våre bilder, blir satt ut frå ein standard bestemt frå vårt hovedkontor i Sverige. Dei ser ingen grunn til å merke opp lagbilder og portrett på noko spesielt vis, ettersom det er ganske åpenbart kva dette er - lagbilder og portrett.

Powered by Labrador CMS