Gården Øvre Rannem i Steinkjer, der fjøset ble bygd i 1898, brant ned til grunnen 3. februar 2017. Gårdbruker Bård Rannem klarte å redde ut traktoren før flammene tok helt overhånd. Alle foto: Johan Arnt Nesgård / Trønder-Avisa
Gården Øvre Rannem i Steinkjer, der fjøset ble bygd i 1898, brant ned til grunnen 3. februar 2017. Gårdbruker Bård Rannem klarte å redde ut traktoren før flammene tok helt overhånd. Alle foto: Johan Arnt Nesgård / Trønder-Avisa

– Etter 30 år bak kamera, jakter jeg fortsatt blålys

Han planlegger nøye, men tar store sjanser. Fotograf Johan Arnt Nesgård har stor tro på at den visuelle journalistikken løfter Trønder-Avisa.

Publisert   Sist oppdatert

Trafikkulykker, barnehager, beslutningstakere, skiløpere, fjøsbranner, seniordans, fotballkamper. Fotograf Johan Arnt Nesgård vet aldri hva som dukker opp i løpet av en arbeidsdag i Trønder-Avisa. Lokalavisa i Nord-Trøndelag har tre faste fotografer, i to og et halvt årsverk. 

– Det vil jeg si er litt uvanlig i en liten avis, sier Nesgård.

Nylig ble han nominert i konkurransen Årets bilde, som eneste lokalavisfotograf for andre år på rad. 

– Det er hyggelig! Man blir jo litt stolt over at lokalavisfoto kan nå opp i en sånn konkurranse, sier han.

Her finner du flere fotografer som forteller om sine bilder og metodene bak dem.

En nyhet er kun eksklusiv fram til den er publisert. Men et bilde derimot er eksklusivt «forever». Ingen kan sitere et bilde.

Spontanitet

Fotografen er glad for at det visuelle blir verdsatt i avisa han jobber i. Det er mye fordi leserne også setter pris på det, mener han. Da redaksjonen oppsummerte fjoråret var det to visuelt drevne prosjekter på topp tre-lista over saker som hadde gitt flere abonnenter. Det mener Nesgård er bevis i massevis på at det visuelle er noe leserne vil ha, og at det genererer inntekter til avisa. 

– Jeg pleier å si at en nyhet kun er eksklusiv fram til den er publisert. Men et bilde derimot er eksklusivt «forever». Ingen kan sitere et bilde. Det er beskytta, så jeg har stor tro på at den visuelle journalistikken skal leve godt framover.

Nesgård er alltid på jakt etter de gode nyhetsbildene – de som dokumenterer, som kan fortelle noe og som samtidig skaper følelser. 

– Etter 30 år bak kamera, jakter jeg fortsatt blålys. Jeg er opptatt av å komme meg ut raskest mulig. Hvis man ikke er der når det skjer, får man ikke bildet. 

Mye handler om tilfeldigheter, og om å være spontan. Det var slik han fikk bildet av bonden som kjører traktoren sin ut av flammehavet, øverst i saken. Nesgård var på vei til en intervjuavtale sammen med en journalistkollega, da de ble forbikjørt av to brannbiler. Da var det bare å ringe og avlyse avtalen. 

– Vi fulgte etter brannbilene, og så raskt den svarte røyken. Fordi vi fulgte etter brannbilene var vi framme 20 minutter før politiet, og jeg fikk flere dramatiske bilder. 

Action

Interessen for fotografi fikk Nesgård for 30 år siden, da han fikk 4H-oppgaven «Vi fotograferer». Yrkesveien i avis begynte som journalist og grafisk designer i Levanger-Avisa. Siden 2005 har han vært pressefotograf i Trønder-Avisa.

– Et av de mest ekstreme bildene jeg har tatt, har jeg aldri fått pris for, sier Nesgård. 

En okse hadde rømt fra slakteriet i Levanger, og i et forsøk på å fange oksen ble slakter John Anders Aspaas løpt ned av oksen. Han slapp fra det uten alvorlige skader. – Dette var fra noen år tilbake, da vi fortsatt kunne lytte til politiradioen. Vi var på vei til en avtale om statsbudsjettet, men snudde da vi hørte om oksen, sier Nesgård.  
En okse hadde rømt fra slakteriet i Levanger, og i et forsøk på å fange oksen ble slakter John Anders Aspaas løpt ned av oksen. Han slapp fra det uten alvorlige skader. – Dette var fra noen år tilbake, da vi fortsatt kunne lytte til politiradioen. Vi var på vei til en avtale om statsbudsjettet, men snudde da vi hørte om oksen, sier Nesgård.  

Det var på tiden det fortsatt gikk an å følge med på politiradioen, da Nesgård og en journalist var på vei for å lage en sak om statsbudsjettet. Da hørte de over radioen at en okse hadde rømt fra slakteriet, og gikk løs i Levanger sentrum. 

– Jeg så for meg dét bildet av en okse midt i gatene i sentrum. Det fikk jeg ikke. 

I stedet fant de oksen i en park, der slakteren prøvde å få tak i den. 

– Det var veldig spesielt! Da slakteren nærmet seg oksen gikk den til angrep, og løp ned mannen. Du kan se på bildet at oksen har plassert beinet en viss plass, men det gikk heldigvis bra likevel. Uten bilder hadde den saken vært ingenting. 

Nesgård er glad i action, og det beste han gjør er å fotografere sport.

– Sport er artigst, fordi det er så utfordrende. Det går fort, og handler enda oftere om å fryse øyeblikket – og om å ta sjanser. 

Under en Rosenborg-kamp i 2013 tok Nesgård sjansen på å stille seg på langsiden av fotballbanen, og ikke bak mål, som alle de andre fotografene gjorde. Det var da han fikk bildet av at spiller Nicki Bille Nielsen rev av seg skjorta etter å ha fått rødt kort. 

– Hvis alle står i flokk, får man bare like bilder som alle de andre. Man må heller stille seg en plass som ingen andre står, selv om det kan være vanskelig å la være å være der det mest sannsynlig skjer, sier Nesgård. 

Rosenborgs Nicki Bille Nielsen river av seg skjorta i frustrasjon etter å ha fått rødt kort i kampen mot Sandnes/Ulf, en kamp Rosenborg tapte 0-1. Her hadde fotograf Nesgård stilt seg på en helt annen plass enn alle de andre fotografene, og var den eneste som fikk bilde av situasjonen fra denne vinkelen. 
Rosenborgs Nicki Bille Nielsen river av seg skjorta i frustrasjon etter å ha fått rødt kort i kampen mot Sandnes/Ulf, en kamp Rosenborg tapte 0-1. Her hadde fotograf Nesgård stilt seg på en helt annen plass enn alle de andre fotografene, og var den eneste som fikk bilde av situasjonen fra denne vinkelen. 


Sammen med spontaniteten og kreativiteten, hører også nøye planlegging til, om det er å ha med seg spesialutstyr, montere et ekstra kamera på forhånd, eller møte kilden når det skal skje noe, og ikke før eller etter det har skjedd. Det kan være utfordrende, særlig i en liten avis med mange oppdrag om dagen.

I 2016 fikk han 2. pris i kategorien Dagligliv i Norge i Årets bilde, for bildet av en hest på operasjonsbordet. Det hadde ikke blitt til uten litt planlegging. Dyreklinikken ville først at avisa skulle skrive om deres nye lokaler, men Nesgård fikk nyss om hesteoperasjonen, som var den første av sitt slag i Trøndelag. Han tok med stigetrapp og en stor vidvinkel. 

– Jeg tok sikkert 50-60 bilder fra denne vinkelen, og bildet er tatt med 19 mm-linse! Det er sikkert ikke ofte bilder med så stor vidvinkel vinner priser. 

 

Hesten «Yolo Ferrari» i full narkose på operasjonsbordet hos Steinkjer Veterinærsenter. – Jeg var opptatt av å få med hånda til dyrepleieren som kjenner på pulsen. Den viser en slags omtanke, sier Nesgård. Bildet tok 2. pris i kategorien Dagligliv i Norge i Årets bilde 2016. 
Hesten «Yolo Ferrari» i full narkose på operasjonsbordet hos Steinkjer Veterinærsenter. – Jeg var opptatt av å få med hånda til dyrepleieren som kjenner på pulsen. Den viser en slags omtanke, sier Nesgård. Bildet tok 2. pris i kategorien Dagligliv i Norge i Årets bilde 2016. 

 

LES OGSÅ: Droner i nyhetsjakt