Susanne Sollid Kaluza slutter i Dagbladet for å bli heltidsblogger. Foto: Adrian Øhrn Johansen/Dagbladet

Journalist blir blogger

Etter ti år i Dagbladet satser Susanne Sollid Kaluza på blogging som levebrød.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Du har sikkert hørt om bloggere som går til journalistikken. Sist ut var Marie Nord, som i forrige måned ble ansatt som redaktør i motemagasinet Vixen.

– Godt tidspunkt

Susanne Sollid Kaluza (31) er kanskje det første eksempelet på noen som går motsatt vei. Etter ti år som «papirjournalist» i Dagbladets nyhetsredaksjon, samt i Søndag og Magasinet, har hun levert oppsigelsen til sjefredaktøren. Fra i høst blir hun heltidsblogger.

Kjenner du til andre som har forlatt journalistyrket til fordel for heltidsblogging? Kommentér under artikkelen!

– Jeg har gjort alt som er gøy på papir. Jeg begynte bloggen i vinter og fikk raskere suksess enn jeg hadde trodd. Det tikket inn tilbud om å videreutvikle den som var for spennende til å si nei til, sier Kaluza.

Hun har også dialog med ulike mediehus om deling av trafikk, uten at hun vil gå i detaljer. Kaluza er mer opptatt av hun mener det er et godt tidspunkt å gå inn i bloggsfæren nå.

– For noen år siden ble bloggere sett ned på, og hadde et frynsete rykte. Det er det slutt på nå. Nå ser vi hvordan det brede laget av folket omfavner blogger, sier Kaluza

I venninnegjengen fra Drammen har de fleste en liste med bloggere som må besøkes hver dag.

Journalistferdigheter

Selv om Kaluza slutter som journalist vektlegger hun fortsatt produksjon av godt innhold som viktig.

– Om det leses på døde trær eller på en Ipad er ikke så viktig. Jeg vil bli flinkere til å fortelle ting på nye måter, som nett-TV. Men jeg har ikke lukket døren for fulltidsjournalistikk, og kommer sikkert til å frilanse litt. I hjertet er jeg journalist, og nå blir jeg en bloggende journalist.

Ferdighetene som journalist tar hun med seg inn på bloggen.

– Jeg bruker det jeg har lært i journalistikken ved å hente inn informasjon, sortere den og utvise kildekritikk.

Hun skorter også til internasjonale trender, som måten New York Times integrerer blogger på, og at Huffington Post begynte som en blogg.

Levevei

Kaluza opplever særlig dialogen med leserne på nett som fengende. Den er annerledes fra Magasinet der hun gjerne kunne få tre e-poster, hvor en kan handle om kommafeil, etter en stor sak på trykk.

Besøkstallene på bloggen oppgir Kaluza til 40.000 klikk i forrige måned.

– Så langt har jeg lagt ned arbeidstimene gratis. Jeg har ikke annonser på siden for øyeblikket ettersom jeg er ansatt i Dagbladet. Jeg syns det var ryddigst.

– Men du ser at det er en levevei?

– Ja, ellers ville jeg aldri gjort dette med to små barn og huslån.

Gir ut bok

I tillegg til blogging gir Kaluza ut om nistemat til høsten, og flere bøker står på trappene. Hun skal også jobbe som konsulent på andre manus.

Og hva handler så bloggen om? Selv beskriver Kaluza den som en foreldreblogg som henvender seg til foreldre av begge kjønn. Ispedd litt mat, inspirasjon og tips om barnevennlige aktiviteter.

– Jeg drar inn temaer, som spørsmålet om man kan drikke alkohol foran barna eller om kjønnsstereotypier. Men jeg går inn i tematikken med det journalistiske som grunnprinsipp.

 

Powered by Labrador CMS