Redaktør Markus André Jensen (t.v) og styreleder Geir Are Jensen er glad i aviskonkurranse. I Bodø Nu konkurrerer de hver dag med Avisa Nordland. Foto: Guro Flaarønning

– Vi ser på oss selv som en liten gerilja

Bodø Nu vil utfordre lokalaviser over hele landet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Da det ganske nylig startet flere nye journalister i nettavisa Bodø Nu, fikk de høre snakk om krig og gerilja. Krigen er mot Avisa Nordland, og Bodø Nu er den lille geriljaen i nyhetskonkurransen, forteller redaktør Markus André Jensen.

– Det er denne mentaliteten vi har overlevd med. Nå som vi har blitt en redaksjon på syv-åtte årsverk, har vi blitt en større gerilja.

– Men vi har vært totalt underlegne hele tiden i antall journalister, som har gjort at vi har måtte tenke annerledes, fortsetter han.

Journalisten møter redaktøren sammen med gründeren, utviklingsredaktøren og styrelederen Geir Are Jensen i lokalene til Bodø Nu i Bodø sentrum. Bortsett fra de to, er det bare én journalist på jobb denne dagen. Resten kommer på kveldsvakt for å dekke Bodø kulturnatt.

Vil vinne krigen

Bodø Nu startet opp i 2001, da som et gratis månedsmagasin. Fra og med 2013 startet de i tillegg en nettavis som skulle konkurrere med Avisa Nordland (AN), som hadde monopol i området etter at to lokalaviser slo seg sammen til AN i 2002.

– Tidligere har vi ikke hatt et fullverdig døgntilbud på nett, som har gjort at folk ikke forventet forventet at vi skal skrive om alt. Det har gjort at vi kunne prioritere, og satse på en og en sak. Og da er det krig, sier Markus André Jensen.

– Hvis vi bestemmer oss for å være best på for eksempel dekningen av et arrangement, så skal vi være akkurat dét. Det vet alle som jobber her, legger han til.

Utfordrer avismonopol

Det siste året har nettavisene Rana No og Vefsn No etablert seg som konkurrenter til lokalaviser som har hatt monopol i sitt dekningsområde. Narvik Nu starter opp i januar.

De tre avisene er søsteraviser til Bodø Nu, og har alle Bodø Nu/Nu Publishing som majoritetseier. Gründer Geir Are Jensen er styreleder i de fire avisene.

– Vi er glad i aviskonkurranse. Der det er monopol, ser vi en mulighet for å konkurrere, sier han.

Han mener det er to faktorer som er avgjørende for å starte opp en ny lokal nettavis: avismonopol og flinke folk de kan samarbeide med.

– Har dere tenkt til å utfordre avismonopol i hele Nord-Norge?

– Ja, kanskje utover det også. Vi har ingen masterplan om å ta alle monopolsituasjonene i hele Norge, men hvis de to faktorene slår inn, er vi klare.

Geir Are Jensen er gründeren bak Bodø Nu, og er i dag involvert i alle de fire avisene i Nu Publishing. Foto: Guro Flaarønning.

Billig å starte ny avis

Bodø Nu har utviklet en egen publiseringsløsning, som de andre nettavisene også bruker. Det gjør at det er lett å starte opp en ny avis.

– Vi har det vi trenger for å starte opp en ny nettavis i morgen. Det er ikke dyrt å starte nettavis i dag, det vi trenger er de riktige folkene og to-tre mac'er, sier redaktøren.

Geir Are Jensen regner med at det koster circa like mye å starte opp en ny avis for dem, som det gjør å trykke ett opplag av en papiravis. Risikoen er tida de velger å legge i prosessen, forteller han.

Jeg tror vi er mer grundigere nå, som en konsekvens av at vi begynte med brukerbetaling.

Redaktør i Bodø Nu, Markus André Jensen

– Får betalt for å være grundig

Bodø Nu startet med brukerbetaling for litt over et år siden, noe som har forandret hva redaksjonen prioriterer.

–Vi får betalt for å være grundig, sier redaktør Jensen.

Han sier at fronten på Bodø Nu så helt annerledes ut for noen år tilbake. Det var flere «lokketitler» og klikkbaserte saker.

– Jeg tror vi er mer grundigere nå, som en konsekvens av at vi begynte med brukerbetaling. Hvis ikke, får vi den mest direkte tilbakemeldingen vi kan få, at kundene ikke vil være med oss lenger, sier han.

De har doblet staben etter at de begynte med brukerbetaling, selv om de fortsatt tjener mer penger på innholdsmarkedsføring og annonsesalg fra nett og papirmagasinet.

Den nye inntektskilden har likevel ført til at de leter etter saker andre steder. De vil nå bredere ut, og ikke bare få flest klikk. De har blitt større på det Markus André Jensen kaller for foreningsjournalistikk.

– Hvis trekkspillforeningen har en konsert og spør om vi vil skrive om det, hadde jeg for to år siden til tenkt at denne saken bare vil bli lest av 50 personer, så hvorfor skal vi gjøre det. Nå ser jeg at av de 50, er kanskje tre personer veldig interessert i dette og kommer til å kjøpe et abonnement, og da er det definitivt verdt det å lage den saken.

Truet med søksmål

I tillegg til å nå bredt ut, tjener de på den avslørende journalistikken, forklarer han. Bodø Nu har fått oppmerksomhet for sine gravesaker, ved å vinne pris på mediekonferansen Svarte Natta, men også tidligere i oktober, da den kritiske dekningen av den amerikanske næringslivsmannen Danny Hayes førte til at amerikaneren truet Markus André Jensen med et søksmål på 500.000.000 dollar.

– For oss har kritisk journalistikk vært en satsing, som er ganske sprøtt med tanke på at vi har vært en så liten redaksjon, sier styreleder og utviklingsredaktør Geir Are Jensen.

– Det kostet ganske mye da vi var kun tre personer i redaksjonen å sette to journalister til å jobbe med kun én sak i en måned, fortsetter han.

– Hvordan går det med søksmålet fra Hayes?

– Det foreligger ikke noe søksmål, så det var vel mer en trussel. Jeg blir imponert over den advokaten som tar det søksmålet, svarer redaktør Jensen.

Powered by Labrador CMS