Egersund får en nettavis som etter planen skal eies av abonnentene. Bildet er fra «Julebyen Egersund», som har samme initiativtaker som avisa, Johan Aakre. Foto: Privat

Vil starte en avis som skal eies av abonnentene

– Vi er svorne tilhengere av lokalavisa.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Sannheten trenger noen modige folk, sier Johan Aakre til Journalisten.

Han har sett seg lei av at flere og flere lokalaviser kjøpes opp av store konserner, som Dalane Tidende, Aakres lokalavis i Egersund, da lokale Nordsjø Media ble kjøpt opp av Amedia i november.

Derfor skal Aakre, sammen med medgründer Kjetil Bentsen, starte en ny nettavis for Egersund, basert på samvirkemodellen – den skal være eid av abonnentene.

Initiativtakerne tror nemlig at lokalavisene må «oppfinnes på nytt».

Smelte sammen medier

– Vi er svorne tilhengere av lokalavisa, og vi vil tilbake til det som var de opprinnelige grunnene til å starte lokalaviser. Enten var man forbanna for et eller annet, eller at man ville opplyse folk om hva som skjedde i samfunnet, sier Aakre.

Dette vil de kombinere med ny teknologi som «smelter sammen tv, radio og avis», og Aakre mener de skal bruke det mediet som passer best, ut ifra hvilke saker de lager. Abonnentene vil bli medeiere gjennom vanlig abonnementsordning, og vil på denne måten kunne delta på generalforsamlinga og for eksempel stemme over hvem som skal styre avisa.

Lokaler er skaffa på gateplan, midt i Egersund sentrum, for å være mest mulig tilgjengelige. Det er for å – bokstavelig talt – ha så lav terskel som mulig, også for folk som ikke vanligvis oppsøker avisa, forteller Aakre.

– Det er et kraftig signal, folk skal ikke måtte gå opp ei eneste trapp for å komme til en avis.

Multigründer

Den nye nettavisa vil bli en konkurrent til Dalane Tidende. Aakre er tydelig på at dette ikke handler om hvordan det står til med den eksisterende lokalavisa eller med Amedia. Det handler derimot om strukturelle endringer som har skjedd over tid.

– Det er altså ikke snakk om gode eller dårlige folk, sier gründeren, som langt ifra starter opp noe nytt for første gang.

Johan Aakre. Foto: Privat

Han står blant annet bak suksesskonseptet «Julebyen Egersund» som starta i 2003 og hvert år har over 50.000 besøkende, holder byvandringer i Egersund, jobber med en kyststi, holder foredrag og har bygd opp en næringsforening i Stavanger-regionen, der han har holdt talkshow-møter i sju år. Dessuten er han og medgründer Kjetil Bentsen mennene bak fjellformasjonen «Trollpikken» i Egersund.

– Dette er bare noe av det som har blitt noe av. I tillegg har jeg mange fiaskoer jeg er stolt av, sier Aakre.

– Blanding av «love and hate»

Avis har han ikke startet før, men han var markedssjef i Dalane Tidende i en årrekke og har også vært nestformann i Landslaget for lokalaviser. Han gikk i sin tid også på journalistskole i USA, men det var mest for gøy, forteller han.

Selv om initiativtakerne finner på mye moro, forsikrer Aakre om at de mener alvor med avisa, og skal satse på kritisk journalistikk.

– Jeg er ektefølt når det gjelder akkurat det. Det må være en blanding av «love and hate» – en skal kunne framsnakke kommunen, men det må ikke gå over til å bli skryt, sier han og utdyper:

– Du må samtidig kunne peke på ting som ikke fungerer og kan bli bedre. Vi er dønn seriøse om at det må være ordentlige journalistikk, det som er samfunnsoppdraget til avisa. Selv ting med ren galskap må gjøres med kvalitet.

Et forbilde og en modell for etableringa er nettavisa BodøNu. De har utfordra Avisa Nordland i Bodø, og vil etterhvert gjøre det samme andre steder, som Journalisten skrev om i oktober.

– Vi har tro, håp og en smule mot. Vi må jo være modige også.

Johan Aakre

Borgerjournalistikk

Kjetil Bentsen starter avisa sammen med Aakre. Foto: Privat

Nå jobber Aakre og Bentsen med å skaffe lånekapital, slik at de kan lønne de tre ansatte de ser etter: én skrivende redaktør, en journalist og en selger. De vil få lønn etter gjennomsnittet i bransjen, men går det godt kan de forvente en god bonus. Allerede har det tikket inn mange tips, både om aktuelle ansatte og finansielle samarbeidspartnere.

I tillegg til de ansatte håper avisgründerene å knytte til seg et stort, lokalt nettverk av tipsere som kan rapportere og noen også produsere – på engelsk ofte kalt «citizen journalism», eller borgerjournalistikk på norsk.

– Husker du den rørleggeren til Torry Pedersen? ler Aakre, og sikter til da tidligere VG-redaktør Torry Pedersen uttalte at en rørlegger i mange tilfeller kan erstatte en fotograf, fordi han tilfeldigvis er tilstede med et mobilkamera.

Aakre mener disse må komme i tillegg til de ansatte, men at lokalavisene hadde flere slike tipsere før i tida, folk som hadde teft for saker og ringte inn til avisene. Det vil han gjerne tilbake til.

– Vi har tro, håp og en smule mot. Vi må jo være modige også.

Powered by Labrador CMS