Buzzit:
Høsten har langt fra vært god for Anders Opdahl, men nå har han ikke lenger ansvar for Buzzit. Da forsvinner trolig noe av vekten fra skulderne. Foto: Lars Åke Andersen.
Snart er skilsmissen fullbyrdet
Etter et annus horribilis skal Anders Opdahl konsentrere seg om Nordlys. Andre krefter tar over klikkmaskinen.
Målt i trafikk har Buzzit vært en suksess for Nordlys og Amedia. Målt i medieomtale har det vært en fallitt. Etter at Aftenposten begynte å gå opp innholdet nettstedet publiserte, har det ene negative oppslaget avløst det andre.
Den ble lansert av landsdelsavisen i Tromsø som en nasjonal tjeneste. Nå er den skilt ut i eget selskap og overført Amedia. Dermed har Buzzit ikke lenger samme ansvarlige redaktør som Nordlys. Dan Granath har tatt over som publisher og Anders Opdahl skal fokusere på avisen og på nye tjenester.
- I januar er skilsmissen endelig. Vi er et stort konsern med mange merkevarer, da er det viktig at alle er trygge på at Buzzit er et nasjonalt medieprodukt som handler om mer enn Nordlys-økonomien, sier Opdahl.
Dreit seg ut
Buzzit skal riktignok fortsatt ha adresse i Tromsø, og i samme bygg som før. Det er Opdahl stolt over å ha fått til. Å skape nye mediearbeidsplasser i byen.
Samtidig legger han ikke skjul på at det har vært et tøft halvår. Eventyr eller mareritt, er karakteristikker han benytter om nettstedet, og legger til avhengig av ståsted. Det har vært en enorm påkjenning å oppleve søkelyset, sier han.
- Men vi dreit oss ut. Da må vi innrømme det og lære av det.
Selv om han ikke lenger er ansvarlig for det virale nettstedet, vil han likevel heie det fram. Og han har fortsatt troen på at det kan bli bra om de er tålmodige.
Flere lanseringer
I skyggen av Buzzit kom de andre nye nettstedene Nordlys lanserte: Nordnorsk debatt og Nord24. For ikke å glemme NordlysTV. Kanalen hadde ifølge Opdahl rundt 30.000 unike seere i uken og rundt 10.000 unike om dagen etter to uker på lufta.
Han røper ikke omsetningen i kanalen og forklarer det med at han ikke har detaljene. Men forteller at responsen fra markedet har vært god. For å øke inntektene setter de snart i gang Nordnorsk TV-bingo, ikke så ulikt radiobingo mange kanskje har hørt på lokalradio.
- Samtidig er det viktig at vi evner å utvikler redaksjonelle posisjoner før vi begynner å kommersialisere dem. Skal vi lykkes nå, må det legges en helt annen logikk til grunn enn den vi har levd med i rammen av papiravisene. De mediekonsernene og -bedriftene som tør å investere med en viss langsiktighet, er de som vil komme best ut av den strukturelle krisen bransjen står i.
Sponset innhold
Særlig er han fornøyd med den nye tjenesten Nordlys sponset innhold. Altså innhold betalt av annonsørene. I begynnelsen av desember publiserte tjenesten tips om pinnekjøtt. Disse er ifølge Opdahl blitt delt 5.500 ganger, lest 60.000 ganger og videoen har 20.000 visninger.
- Det er skikkelig merket. Vi merker det ekstraordinært. Leserne skal ikke være i tvil om hva de ser på. Så lenge vi er ryddige og ikke lar det gå inflasjon i disse produktene, er dette helt uproblematisk.
Torsdag ble Buzzit frikjent av PFU etter at generalsekretær Kjersti Løken Stavrum benyttet seg av initiativretten.
- Vi tar kjennelsen til etterretning, svarer Opdahl kort.
Neste år skal Opdahl og Nordlys lansere enda flere tjenester, men Buzzit skal han bare følge med på fra sidelinjen.