STRENGERE: Allmennhetens representant, Eva Sannum (t.v.), var med på å snu sekretariatets innstilling fra frikjennelse til felling på reportasjen fra en badeferie på kjendisferieøya St. Barts. PFU-leder Hilde Haugsgjerd i midten og allmennhetens representant Camilla Serck-Hanssen til venstre. Foto: Glenn Slydal Johansen
STRENGERE: Allmennhetens representant, Eva Sannum (t.v.), var med på å snu sekretariatets innstilling fra frikjennelse til felling på reportasjen fra en badeferie på kjendisferieøya St. Barts. PFU-leder Hilde Haugsgjerd i midten og allmennhetens representant Camilla Serck-Hanssen til venstre. Foto: Glenn Slydal Johansen

Se og Hør på kraftig nederlag i PFU

Felt for feriebilder av kronprinsfamilien, reportasje for Kongsgården og andre brudd etter skarp debatt.

Pressens faglige utvalg (PFU) felte i dag ukebladet Se og Hør på flere punkter. Den største spenningen var knyttet til om bidene fra kronprinsfamiliens ferie på øya St. Barts i Karibia krenket privatlivets fred.

Les hele uttalelsen her (PDF).

Saksgangen

Les innstillingen fra PFUs sekretariat.

Les Hoffets klage.

Les Se og Hørs svar på klagen.

Les Slottets tilsvar.

Les Se og Hørs tilsvar.

Ville godta

 I innstillingen fra PFUs sekretariat var det lagt opp til å “frikjenne” Se og Hør for denne reportasjen. Begrunnelsen var dels at de kongeliges kostbare ferievalg har offentlig interesse, dels at stranda på St. Barts er en utstillingsplass for berømmelse og rikdom i badetøy.

Men Eva Sannum og Camilla Serck-Hansen, som representerte allmennheten på møtet sammen med Reidun Førde, tok sterkt til orde for at 12 sider med bikinibilder fra en privat ferie, tatt uten samtykke, ikke er forenlig med Vær varsom-plakatens bestemmelser om å vise hensynsfullhet og respekt for privatlivsfreden.

Paparazzi

- Hvordan skal kongelige og andre kjente familier da bevege seg for at bildebruken blir uakseptabel, spurte Sannum. - De må leie seg en privat øy så langt unna andre at telelinser ikke når fram og i tillegg bruke vakter.

Serck-Hanssen framholdt at selv om man må regne med paparazzifotografer på steder som St. Barts, betyr ikke det at enhver redaksjonell bruk av bildene er akseptabel. Reidun Førde, den tredje fra allmennheten, fulgte de to andre.

Haugsgjerd avgjorde

Underveis i møtet ble det tydelig at utvalgsleder Hilde Haugsgjerd langt på vei delte kritikken av innstillingen, mens Alexander Øystå (Vi Menn), Øyvind Brigg (TV 2) og Line Noer-Borrevik (Stavanger Aftenblad) i ulik grad hellet mot å ville dempe kritikken av Se og Hør. Det lå flertallsvedtak og dissenser i lufta på hotell Park Inn, der PFU hadde leid seg inn for å møte stor medieinteresse for klagesaken.

Etter lang diskusjon tok utvalget pause for å se om kan kunne enes. En halv time senere var det klart at kritikerne vant fram:

Et flertall på fem konkluderte med Se og Hør brøt god presseskikk med bildeleggingen av reportasjene fra ferieøya, samtidig som utvalget enstemmig markerte at det var fullt akseptabelt om omtale kronprinsfamiliens ferievalg og pengebruk.

Dissens

Her tok presserepresentantene Øystå og Brigg dissens og befgrunnet den med at stranda på St. Barts er offentlig og at kjente personer må regne med å bli fotografert der. De vektla også at bildene var respektfulle.

På de andre punktene var utvalget samstemmig:

Bladet ble felt for å ha tatt bilder gjennom gjerdet på Bygdøy kongsgård da kongefamilen feiret 75-årsjubielum.

Den ene av to reportasjer fra Karibia ble felt for faktiske feil om pengebruk og manglende adgang til samtidig imøtegåelse.

Ukebladet fikk også en skrape for å ha presentert et intervju prinsesse Märtha Louise ga danske Billed-bladet som sitt eget. Men her dempet møtet avgjørelsen fra sekretariatets foreslåtte ”brudd på god presseskikk” til kritikk.