Craig Silverman delte sin kunnskap om å granske artikler, profiler og sider på nettet med norske journalister. Foto: Nils Martin Silvola

Craig Silverman:
Tre grunnleggende tips for å granske internett

«Fake news»-eksperten kurset norske journalister.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Jeg møter overraskende mange journalister som mangler helt grunnleggende kjennskap til teknikker for digital gransking, sier Craig Silverman.

Buzzfeed News' media editor og ekspert på falske nyheter tar en prat med Journalisten etter at han har holdt workshop i regi av Institutt for Journalistikk (IJ). Deltakerne fikk konkrete, kjappe presentasjoner av sentrale verktøy og metoder for å verifisere bilder, videoer, artikler, sosiale medier-profiler og nettsider.

Metodene bruker Silverman selv, i sitt arbeid med å dekke hvordan falsk informasjon sprer seg på nettet. Nylig konfronterte han mannen bak nettstedet «The Washington Pundit», som har samlet viral klikktrafikk på å spre falske nyheter med pedofili som fellesnevner.

Når Journalisten ber Silverman oppsummere tre grunnleggende felter man burde beherske for å bedre kunne verifisere og granske innhold på nettet, teller han opp på fingrene:

  • Omvendt bildesøk
  • Søk i domeneeierskap
  • Verifisering av sosiale medier-profiler

– Alle burde kunne omvendt bildesøk

– Alle journalister burde kjenne til og kunne utføre et omvendt bildesøk. En veldig stor del av desinformasjonen som spres, og egentlig hele internett, er visuelt drevet, så det er veldig viktig å kunne undersøke hvor bilder stammer fra, sier Silverman.

Med et omvendt bildesøk laster man inn en bildefil eller en nettadresse for å finne lignende innhold andre steder på nettet. Dermed kan man for eksempel lettere avgjøre om et nyhetsbilde virkelig er nytt, eller om det har blitt brukt i andre sammenhenger på nettet tidligere.

Google tilbyr omvendt bildesøk inne i bildesøkfunksjonen, hvis man trykker på kamerasymbolet i søkefeltet, eller drar et bilde direkte inn i feltet.

Anbefaler russisk søkemotor

Men Silverman har en klar anbefaling til en enda bedre bildesøkemotor, som han gang på gang har erfart at suverent overgår Google i å finne relevante treff: Den russiske søkemotoren Yandex.

– Framskrittene Yandex har gjort innen bilde- og ansiktsgjenkjennelse de siste par årene, er helt utrolig. Jeg håper Google-folkene er forbannet på det, for det setter dem i et pinlig lys, sier Silverman.

Han påpeker en viss språkbarriere ved bruk av den russiskspråklige søkemotoren, og anbefaler aller helst Chrome-brukere å installere nettleserutvidelsen RevEye. Da kan man høyreklikke på et bilde på nettet, og velge mellom en rekke bildesøkemotorer, blant annet Yandex.

Gratistjeneste for å granske domener

En annen sentral metode Silverman framhever som viktig og bruker mye selv, er gransking av hvem som står bak nettdomener.

Ved å kaste et blikk bak nettadressene, kan man potensielt avsløre blant annet hvilke andre nettsider som er registrert på samme eier, når sidene ble opprettet og hvilket land de tilhører.

Under kurset anbefalte Silverman gratistjenesten Domainbigdata.com, som lar deg søke på en nett- eller IP-adresse, navn eller e-post.

(For nettsider med .no-ending kan man også søke i domeneoppslaget til NORID, som driver registeret for norske domenenavn.)

Verifisering på sosiale medier

Silverman har i sitt arbeid ettergått utallige mer eller mindre autentiske profiler og sider på sosiale medier, og delte under kurset tips til tjenester som gjør noe av datainnsamlingen for deg.

Inteltechniques.com er en samling av en hel haug med verktøy for digital gransking, og byr blant annet på et Facebook-verktøy som samler inn alle tilgjengelige innlegg, bilder eller videoer en profil har lagt ut, blitt tagget i, har likt eller har delt. For å nevne noe.

For å ettergå Twitter-profiler tilbyr TweetBeaver.com en rekke funksjoner, som å søke i tidslinjen til en profil, sjekke hvilke felles følgere to profiler har eller laste ned tidslinjen til en bruker i sin helhet. Silverman tipser også om at Twitter selv tilbyr et avansert søk med en rekke muligheter til å søke mer fokusert.

– Å tenke på nettverket rundt en profil, gruppe eller side er også ofte opplysende. Se på om den de erklærer at de er, stemmer overens med innholdet de deler, hvem de følger og kommuniserer med på sosiale medier. Hvis noen forsøker å nå ut til flere eller øke trafikken til en spesifikk nettside, er det helt sentralt å bygge ut nettverket rundt seg, sier Silverman.

Essensielle Chrome-utvidelser

I tillegg til den nevnte RevEye-utvidelsen for omvendte bildesøk, peker Silverman på oppfordring på to andre svært nyttige utvidelser til Chrome.

InVID tilbyr verktøy for å analyse både bilder og video på nettet, mens Wayback Machine gir tilgang til tidligere versjoner av nettsider, både de som fremdeles eksisterer og sider som av ulike grunner er tatt ned fra nettet.

Har man Wayback Machine installert i Chrome, tilbyr utvidelsen automatisk å finne fram en tidligere versjon hvis siden du går inn på, ikke er aktiv.

Hadde det vært opp til Craig Silverman, hadde både store og små redaksjoner satset på å gi alle medarbeidere innsikt i digital gransking.

– Jeg håper redaksjoner tenker på hvordan de kan unngå at kun spesialister sitter med disse kunnskapene, og heller jobber for å heve det grunnleggende nivået hos alle, sier Silverman til Journalisten.

NB! Hvis du er ute etter mer detaljerte tips, har Silverman opprettet dette åpne Google-dokumentet med lenker til en rekke verktøy, tjenester og guider til gransking av innhold på nettet.

Powered by Labrador CMS