Debatt:

Leder Dag Idar Tryggestad og nestleder Hege Fagerheim i Norsk Journalistlag fotografert på årets landsmøte.

Influensere og kommunikasjonsfolk er ikke aktuelle som medlemmer i NJ

Ønsker å oppklare misforståelser og knuse noen myter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

  • Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentenes egne synspunkter.

Verken kommunikasjonsrådgivere eller influensere er aktuelle som nye medlemmer i Norsk Journalistlag (NJ). Det er heller ikke et ønske om å tjene mer penger som er grunnen til at NJ nå diskuterer om vi skal utvide medlemsgrunnlaget vårt.

VG-journalist og NJ-medlem Stella Bugge er bekymret for hva som kan skje med organisasjonen hvis medlemsgrunnlaget endres. I Journalisten legger hun fram noen konkrete eksempler som sikkert flere lurer på om stemmer. Vi er glade for engasjementet og muligheten til å både oppklare misforståelser og knuse noen myter. Vi trenger en åpen og fri debatt.

Den første bekymringen fra Bugge er at vi ønsker å utvide medlemsgrunnlaget for å tjene mer penger. Det stemmer ikke, heldigvis! Størrelsen på sekretariatet og virksomheten vår er godt tilpasset inntektene.

Vi er opptatt av å være en fagforening som følger utviklingen og som fanger opp alle som er i, eller som er på vei inn i bransjen. På det feltet har det vært en rivende utvikling. Vi kan nevne analyse, utvikling og annet teknisk personell som eksempler. Faktisk kan det innledningsvis være noen kostnader knyttet til en medlemsutvidelse.

Når vi i noen sammenhenger også snakker om kjøttvekt er det ikke i økonomisk sammenheng, men som en tariffmessig fordel; det er bra med høyest mulig organisasjonsgrad i konsern og bedrifter, både når man drøfter, forhandler og eventuelt streiker. Som tillitsvalgt er det bedre å snakke på vegne av vanvittig mange, enn passe mange.

Når vi i noen sammenhenger også snakker om kjøttvekt er det ikke i økonomisk sammenheng, men som en tariffmessig fordel.

Det andre poenget til Bugge er at vi nå ruller ut den røde løperen for influensere og kommunikasjonsrådgivere. Det gjør vi ikke. Begge de to utvalgene som har forberedt saker for landsstyret har anbefalt å utvide medlemsvedtektene, men har pekt på de redaktørstyrte mediebedriftene som stedet for å rekruttere nye grupper. Der fins det verken lobbyister eller rosabloggere. Forslaget går ut på å åpne opp for alle som jobber i redaktørstyrte medier, eller som eller bidrar til det. Det betyr at underleverandører, som produksjonsselskaper eller enkeltmannsforetak, også kan være interessante.

Vi vil være i posisjon til å tiltrekke oss de nye funksjonene og yrkesgruppene som blir satt til å jobbe tett på det redaksjonelle innholdet. Dette skjer allerede nå, med utviklere, analytikere, designere og andre, som er blitt viktige i en heldigitalisert bransje. Noen av disse yrkesgruppene kjenner vi kanskje ikke navnet på.

Vedtektsendringer kan kun vedtas på Landsmøtet annethvert år. Det gjør at vi ikke kan snu oss særlig fort hver gang disse nye gruppene kommer inn, og som vi ønsker som medlemmer hos oss.

Derfor har vi nå satt i gang en brei prosess for å utrede om det er hensiktsmessig å gjøre vedtektene mer åpne slik at vi – og bare vi – kan ta initiativ til å rekruttere nye medlemmer som er på vei inn i våre mediehus.

Det tredje vi gjerne vil kommentere er Bugges formulering om at vi (medlemmene altså) «skal komme med faktabasert informasjon uten at noe ligger bak». Ja, for veldig mange av våre medlemmer er det helt i kjernen av det arbeidet de utfører hver dag. Og for NJ er det helt i kjernen av vårt arbeid, å jobbe for gode rammevilkår for en fri og uavhengig presse. Men vi har allerede i dag en rekke medlemmer som jobber med underholdning, med satire, med fiksjon gjennom dramaserier både for barn og voksne, med regi, klipp, postproduksjon, podkastere, administrasjon og gaming på Youtube.

Vårt ønske og mål er at vi ikke trekker stigen opp etter oss når enda flere grupper kommer inn i redaksjonene og mediehusene.

Mange av disse har vært trofaste medlemmer i årevis, noen har vært klubbledere og de har bidratt sterkt til at vår organisasjon har så god representasjon i norske mediehus.

Vi tror og håper at verken Stella Bugge eller andre som har vært i bransjen en stund opplever at disse kollegene er rever i hønsegården, som det ble sagt under paneldebatten på årsmøtet i NJ Oslo forrige uke. Men at det er medarbeidere som det er naturlig og fint å stå sammen med både i fredstid og når vi er i arbeidskamp. Vårt ønske og mål er at vi ikke trekker stigen opp etter oss når enda flere grupper kommer inn i redaksjonene og mediehusene.

Derfor skal vi nå bruke god tid til debatt, som frem til landsmøtet i 2023 gjør oss i stand til å fatte et vedtak til det beste for NJ - både for oss som er her i dag og de som skal være medlemmer i fremtiden.

  • Til opplysning: Journalisten eies og utgis av Norsk Journalistlag.
Powered by Labrador CMS