Markedssjef Gregor Falkner og digital utvikler Sofie May Rånes er programlederne i Dag og Tid-podkasten.

Dag og Tid henter inn nye lesere med podkast: – Vil at lytterne skal bli bedre kjent med journalistene

Går i dybden på saker fra avisen.

Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Sofie May Rånes og Gregor Falkner jobber henholdsvis som digital utvikler og markedssjef i riksavisen Dag og Tid. For ett år siden startet de Dag og Tid-podkasten som en del av avisens digitale utvikling.

– Vårt største mål er å nå ut til nye mennesker, gjøre dem kjent med omfanget av innholdet vi publiserer, og gi lytterne muligheten til å bli bedre kjent med journalistene og skribentene våre, sier Rånes til Journalisten.

Blir kjent med skribentene

Hver uke velger Rånes og Falkner ut en sak som er publisert i Dag og Tid, og snakker om saken i podkasten. De inviterer ofte artikkel-skribenten eller temaeksperter knyttet saken. Programlederne har lært mye om journalistikk, sier de.

– Det er veldig spennende å jobbe med podkastformatet, og jeg føler meg privilegert som kan snakke med så mange dyktige folk om ulike temaer. En vet aldri hva neste uke vil bringe, sier Rånes.

Dag og Tid har over 50 skribenter oppført på sin nettside som bidrar til avisens innhold. I podkasten får de mange skribentene muligheten til å utdype saken de har skrevet og dele sine arbeidsmetoder med lytterne.

– Det ligger i identiteten til avisa å ha en stor stabb med skribenter. Vi ble grunnlagt for 60 år siden med mål om å være en uavhengig avis med et mangfold av stemmer fra ulike samfunnslag. Det var strategien da, og er det fortsatt, sier Falkner.

– Kastet ut i det

Ingen av programlederne hadde noe erfaring med podkast fra før av, men kjente godt til lydformatet fra radio og Dag og Tids egen lydavis. Nå har de holdt på i ett år og føler seg komfortable i rollen.

Podkasten inneholder noe for alle: temaene varierer fra sport og litteratur, til oljepolitikk og musikk.

– Det har vært en bratt læringskurve for oss begge, men vi blir bedre for hver uke som går, og personlig har jeg lært utrolig mye, sier Rånes.

Selv om de har svært frie tøyler, var det flere utfordringer å ta i betraktning i starten.

– Det er klart det er utfordrende når en skal lage noen spennende om temaer man ikke kjenner, og man vet aldri på hvem som lytter på andre enden. Jeg ble bare kastet ut i det under nedstengningen, så mye av det tekniske var utfordrende, men vi fant gode løsninger, sier Rånes.

De er begge fornøyd med resultatet, og mener podkasten inneholder noe for alle: temaene varierer fra sport og litteratur, til oljepolitikk og musikk.

Håper på nye lesere

Leserne og lytterne har stått i fokus siden starten, sier Falkner. I motsetning til artiklene i Dag og Tid, som er for betalende abonnenter, er podkasten gratis. Dette fordi podkasten nettopp skal appellere til nye målgrupper i håp om at de kan bli faste lesere av avisen.

Da de startet podkasten var programlederne i kontakt med leserne i Dag og Tid for å få bedre oversikt over hvilke saker de bør dekke og snakke om. De fikk veldig mange forskjellige tilbakemeldinger, og kunne ikke innfri alle ønskene, sier Falkner.

– Til slutt handlet det om å stole på hva vi selv har troa på gjennom det vi har lært i prosessen, sier han.

Powered by Labrador CMS