Dagens Næringsliv venter på leserne på nettbrett. Arkivfoto

Nettbrettpublikummet skynder seg langsomt

Dagens Næringsliv har 5.000 digitale abonnenter.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Høsten 2010 lanserte Dagens Næringsliv (DN) sin første Ipad-versjon av avisen. Senere er utgaven oppdatert flere ganger.

Tidligere denne måneden ble det kjent at avisen skrur prisen kraftig opp for de digitale utgavene. Fra en pris på drøyt 3.000 kroner tidligere i høst koster et slikt abonnement nå knappe 5.000 kroner.

Vekst

Konsernsjef Gunnar Bjørkavåg i NHST sier at Dagens Næringsliv nå har 5.000 digitalabonnenter. Dette er brukere som leser avisen i PDF- eller nettbrettversjon. Konkrete tall på hvor mange abonnenter avisen har på Ipad vil han ikke gi.

Tallet er likevel opp fra under ett tusen for to år siden. I konsernet er de ikke så opptatt av å skille mellom hvilken digital teknologi leserne bruker.

– Vi er opptatt av å ha digitale abonnenter, sier Bjørkavåg.

Lave annonseinntekter

På spørsmål om DN tjener penger på Ipad sier han at det er vanskelig å skille de ulike utgavene. Og de store pengene ligger fortsatt i papir.

– Hvis vi får en abonnent som ellers ikke vil ha avis har vi nye marginale inntekter på 5.000 kroner per bruker. Men det er en marginalbetraktning som vi ikke kan bruke over tid. Da må kostnadene fordeles på 120.000 abonnenter.

Når det gjelder annonsesalg starter DN forhandlingene på bestemte kanaler, men er villige til å bundle. Men her er inntektene lave.

– Vi har hatt en primærsponsor. Ellers er det stort sett samme annonser digitalt som på papir. Fredag fikk vi inn en stor bilforhandler som skal på alle kanaler.

Konkrete tall på kostnadene knyttet til nettbrettproduksjon vil konsernsjefen heller ikke inn på.

– Vårt regnskap er offentlig, men det er ikke så detaljert. Men de største kostnadene er knyttet til deskingen. Der roterer de hele tiden, og det er snakk om få årsverk. Ellers er kostnadene marginale.

Skynder seg sakte

Tilveksten av nye brukere øker jevnt og trutt, men sakte. DN har ingen planer om å legge ned Ipad-utgaven.

– Det er framgang, men fortsatt langt frem. Det er tydelig at avisabonnenter er mer lojale enn digitale brukere. Bruken og lojaliteten er lavere på nettbrett.

DN-abonnentene leser nemlig ikke digitalutgaven daglig – i motsetning til for søsterselskapet Intrafish, der Bjørkavåg er styreleder. Det tolker han som at DN-abonnenten daglig leser papiravisa, mens de leser digitale utgaver på reise.

At mange arbeidsgivere sannsynligvis betaler for ansattes abonnement er også en faktor, mener konsernsjefen.

– Vi ligger tettere opp til at abonnementet er til bedriftens nytte. Derfor har vi en annen prissensitivitet enn andre.

Ikke «mobile first»

I årene som kommer forventer Bjørkavåg økt vekst på digitale brukere. Men han heller også kaldt vann i blodet på lenger sikt.

– Vi er klare, men leserne skynder seg langsomt. Men det er få enheter som varer så lenge. Om ti år er kanskje ikke nettbrettbegrepet her lenger. Vi må være på nye plattformer, men vi må ha et kaldt sinn.

Selv tror han silikonteknologien vinner over det han kaller metallteknologien.

– Det kan være brettbare enheter. Når folk kan ta de med seg blir det annerledes. 

Og mobiltelefonen som satsingsområde har han liten tro på.

– På grunn av den lille skjermen har jeg ingen tro på den som annonsebærer. Strategien «mobil først» er ikke noe vi har, for å si det sånn. Det tror jeg ikke noe på.

Powered by Labrador CMS