Kaia Storvik, Dagsavisen. Foto:Kathrine Geard
Kaia Storvik, Dagsavisen. Foto:Kathrine Geard

– Vi har nådd bunnen

Dagsavisen var forberedt på fallet, og venter nå på oppgangen.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Vi hadde like mange abonnenter ved utgangen av fjoråret som vi hadde ved inngangen, sier sjefredaktør Kaia Storvik til Journalisten. Tallenes tale er nettopp blitt presentert i under Mediebedriftenes Landsforenings kunngjøring av opplagstallene. Dagsavisens opplag falt med 1.459 eksemplarer, 5,7 prosent, og var i fjor i snitt på 24.524 aviser.

Det hadde de budsjettert med.

– Vi var forberedt på dette, men vi ser samtidig at det har flatet ut, og det er vi veldig fornøyd med. Vi falt mot sommeren og så hentet vi oss inn igjen mot slutten av året, bare ikke nok.

Økt løssalg

Ifølge en pressemelding fra avisen økte opplaget i siste kvartal i fjor med 399 aviser sammenlignet med første kvartal samme år. Samtidig øker løssalget med 17 prosent gjennom året.

Det mener Storvik skyldes at avisen er blitt mer kompakt og at stoffmiksen er blitt bedre, noe hun forteller de får positive tilbakemeldinger fra leserne på.

– Vi har jobbet med med forsidene våre og treffer de som faktisk leser avisene. Nå har vi nådd bunnen av kurven og gikk ut av året med gode tall. Det kan jeg ikke huske har skjedd så lenge jeg har vært i avisen.

 

Powered by Labrador CMS