Når redaktør Danby Choi oppsummerer 2021 mener han året har vist at Subjekt har kommet for å bli. På ett år har kulturavisen mer enn doblet omsetningen - fra 3,2 til 7,7 millioner kroner, og like før jul passerte Subjekt 2600 abonnenter.
I 2021 fikk Subjekt også innvilget pressestøtte og nå varsler Choi at de i nær fremtid vil trenge minst fire nye ansatte.
En servil kulturjournalistikk
For det er fortsatt et stort kulturmarked igjen å mette, mener Choi, og han gir en ellers i overkant vennlig kulturjournalistikk æren for vekstforholdene til Subjekt.
– Det er lett å bli venn med kulturlivet. Kulturjournalistikken har vært preget av å være kulturlivets representanter i journalistikken og ikke journalistikkens representanter i kulturlivet. Den servile kulturjournalistikken gjør både kulturlivet og seg selv en stor bjørnetjeneste, sier han til Journalisten.
Det bør ikke være kulturjournalistikkens formål å få kulturlivet til å blomstre, mener Choi, og det bør stilles flere kritiske spørsmål.
– Trygve Aas Olsen er blitt et slags forbilde for meg der. Han har belyst nettopp dette i boka «Kritisk kulturjournalistikk», sier han.
Medienes Espresso House
Subjekts konkurransefortrinn er at de tør å stille kulturlivet til veggs og å stille nettopp de vanskelige spørsmålene, sier Choi. Den oppskriften tror han ikke en hvilken som helst avis kunne klart.
– Det er ikke gitt at Amedia, medienes Espresso House, kunne fått til hva Subjekt har fått til. Det handler ikke bare om penger, men at vi tør å stille de ubehagelige spørsmålene ved kulturen vår, sier han.
Uavhengig av om det er ubehagelige spørsmål eller Chois kontrære ståsted i offentlige debatter, har Subjekt også hatt et rekordår for omtale i andre medier. I redaksjonen har de møter hver uke der de går gjennom resultater og gjør Retriever-søk for å finne omtale i andre medier, forteller Choi.
– Vi har ukentlige oppslag. Vi har dekket mye debatt og det er helt i tråd med hva journalistikken vår skal. Det er et sunnhetstegn, sier han.
Å sparke til siden fra høyre?
Choi har også selv vært deltaker i flere debatter i 2021. Felles for mange av debattene Choi har stått i, er at de dreier seg om identitetspolitikk, og Choi var blant annet svært kritisk til at NRK under OL fjernet Nicolay Ramms parodi på et japansk gameshow.
Naturlig nok sørger Subjekt og Chois kontrære posisjon i kulturlivet for at de fungerer som motvekt i mange kulturspørsmål. Choi selv mener likevel ikke at Subjekt har en politisk slagside.
– Kunst, journalistikk, humor og forskning skal gjerne avdekke ubehagelige ting og sprenge grenser. Men det blir veldig fort ofret i en kultur der alt skal være behagelig. At man kjemper for ytringsfrihet, som er en menneskerett, er blitt kontroversielt i 2021 er for meg ubegripelig. Og en svært god grunn til at Norge trenger en liberal kulturavis, sier han.
– Du har sagt at det er naturlig at et venstresidetungt kulturliv får flest kritiske spørsmål fra høyresiden. Hva mener du med det?
– For det første er kulturlivet tungt offentlig finansiert. Det er i seg selv en god grunn til å ha mye kritisk kulturjournalistikk. Journalistikken skal gå offentlig finansiering etter i sømmene. For det andre er kulturlivet er veldig konformt og venstresidelent, og da er det naturlig at kritiske spørsmål kommer fra et mer liberalt og konservativt ståsted. Ingen synes det er rart å stille regjeringen kritiske spørsmål fra opposisjonen, sier Subjekt-sjefen.
Choi, som anser seg selv om moderat liberal, legger til.
– På kulturfeltet blir vi av noen stemplet som kulturfiender. Men vi har kjerneverdiene demokrati, ytringsfrihet og rasjonalitet. Og vi opererer i et felt der det gir mye motstand. Målet er å holde kulturen på tå hev. Det er ingen næringslivsjournalister som blir betegnet som næringslivsfiender.
Noen må gå
Året som snart er omme blir et rekordår på alle områder for Subjekt. Nisjemediet gikk forbi både Minerva og Natt og Dag på abonnementsfronten, og neste skalp bør være Morgenbladet, mener Choi.
– Vi er annerledes enn ekstremnisjene. Vi har ambisjoner om å bygge selskapet og avisen litt i bredden. Vi har kulturdekningen som ryggrad, men ligner mer en avis, sier han.
Nå har Subjekt funnet seg selv, hva de skal være og hvilke kjerneverdier de skal ha, ifølge Choi. Nå handler det bare om å fortsette å stille kulturlivet kritiske spørsmål, fortsetter han.
– Slik næringslivsjournalistene holder næringslivet på tå hev, skal vi som kulturjournalister holde det norske kulturlivet på tå hev. Det kan jo tenkes at noen ledere da må byttes ut. Kritisk journalistikk kan være ubehagelig, men for det bedre. Næringslivet har fryktløse journalister på nakken. Derfor går det så det suser for næringslivet, sier Choi.