Reprimande for avskrift i Morgenbladet

Daniel G. Butenschøn skrev av en artikkel fra The New Yorker i Morgenbladet uten å oppgi kilde. Sjefredaktør Alf van der Hagen liker det ikke.

Publisert   Sist oppdatert

Butenschøn er frilanser for Morgenbladet, og i denne ukens utgave har han en stort oppslått og signert artikkel om den svarte senatoren Barack Obama i USA. Men artikkelen var ganske enkelt en forkortet oversettelse av en ett år gammel artikkel i The New Yorker, noe Klassekampen tirsdag kunne opplyse om.

Sjefredaktør Alf van der Hagen i Morgenbladet sier til Klassekampen at dette ikke er akseptabelt og at det ikke skal forekomme i en avis som Morgenbladet. Han har hatt det han betegner som en alvorlig samtale med frilanseren, men hva som skjedde under samtalen vil han ikke ut med.

- Jeg anser dette som en intern sak som jeg ikke vil kommentere.

- Får saken følger for Butenschøns forhold til Morgenbladet?

- Han har fått en alvorlig reprimande, mer vil jeg ikke si, sier van der Hagen som ikke vil svare på spørsmål om Butenschøn blir å se i Morgenbladets spalter framover.

Det lyktes ikke Journalisten å få kontakt med Daniel G. Butenschøn.