Metoo i mediene:

Danmark manglet en metoo-bølge. Så kom Sofie Lindes sjokktale

– Noen av dem som skulle undersøke, var blant dem som hadde de største problemene, sier dansk sjefredaktør.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I august 2020, nesten tre år etter at metoo hadde rystet flere bransjer i Norge og Sverige, kom metoo til Danmark. Det måtte en bombe til i form av Sofie Lindes tale, før mediene viste interesse for emneknaggen i nabolandet i sør.

I september samme år skrev 1615 kvinner under på et opprop som støttet Linde og som bekreftet det enorme omfanget av seksuell trakassering i den danske mediebransjen.

Sjefredaktør i danske Journalisten, Christian Lindhardt, hadde selv en redaksjonell lederstilling i Danmarks Radio høsten 2017. Han synes det er vanskelig å svare på hvorfor mediene i Danmark bagatelliserte metoo.

– Noen av dem som skulle undersøke, var blant dem som hadde de største problemene. Det har jo kommet fram saker hos alle de store mediearbeidsplassene, sier han i videointervjuet.

Dette er fjerde episode i Journalistens videoserie om metoo i mediebransjen.

Denne høsten er det fem år siden metoo tok verden med storm. I november samme år postet Aleksander Schau 24 twittermeldinger om seksuell trakassering, vold og overgrep i den norske kultur- og medieverdenen. Det ble startskuddet for måneder med selvransakelse og lovnad om bedring i en bransje som ikke har til vane å sette søkelyset på seg selv.

Men hvilke konsekvenser hadde dette oppgjøret for mediebransjen? Hvordan var det å stå i mediedekningen som varsler, og hvordan var det å jobbe redaksjonelt med de krevende sakene? Hva skjedde egentlig med metoo i Sverige og Danmarks mediebransjer, og hvordan er ståa nå, fem år senere?

Vi har gjort et dypdykk i månedene og årene som fulgte emneknaggen #metoo.

Powered by Labrador CMS